Nic moc situace

Je jarní období roku 2025 a automobilový trh zaznamenal několik změn. Největším světovým výrobcem automobilů se stala Čína válcující tak Spojené státy, Japonsko i Evropu. Nejde jen o množství, ale i o výrazně stoupající kvalitu. Trochu horší je to s emocemi, která mohou jejich auta přinášet, ovšem je třeba si uvědomit společenské změny, díky kterým už muži nenosí v kalhotách pořádné koule a spokojí se s jízdou ve vysavači.

Jindřich Kulhavý
Jindřich Kulhavý

Trochu vážně. Čínský automobilový průmysl je pro nás méně přehledný. Přeci jenom průměrný Evropan po dlouhá desetiletí preferoval modely evropských automobilek, přivíral oko nad japonskými výstřelky či přijímal jistou filozofii tamních tvůrců a respektoval americký přístup k velikosti amerických motorových jednotek a jistou celkovou prostorovou velkorysost. Takže chtěl-li emoce, sáhnul po malosériových porsche, ferrari, lambech, případně po levnějších sportovních modelech konzumních značek, sebemrskači vzali na milost corvettu a sadomachosisté něco britského. Mládežníci vytunili nějaké to starší BMW. V o něco vyšším věku podobnou radost majitelé hledali v německých nabušených sedanech i kombících, a ti ještě starší se uspokojili nákupem kvalitního dieselu. Občané nevyžadující emoce naskákali do škodovek, fordů, volkswagenů a peugeotů či podobných klasik, případně vzali v potaz existenci toyot, hond, mazd a podobných kousků včetně MPVéček. Nu a řidiči hledající dělníky nepohrdli pickupy bez ohledu na původ, tedy i ten americký a japonský.

Toto byla ještě nedávno realita. Vymyšlený Green Deal mnohé změnil. Nejdříve Musk udělal životní chybu a začal vyrábět elektroauta pod značkou Tesla. Kvalitou mizerné, výkony vcelku ucházející, vzhled příšerný. Tedy přesně to, co zelená avantgarda nutně potřebovala. Dementní Evropská komise myšlenku Muska vzala za svou a elektromobilitu začala dále prosazovat. Proč, to je záhada, ale jak víme peníze prý nesmrdí, tak proč nezlikvidovat fungující, nepřeskupit kapitál a nezkusit vydělávat jinde jinak?* Sice tím padne pro Evropu zásadní automobilový průmysl přinášející obživu desítkám milionů Evropanů, ale co, Číňané jsou také lidé. Takže milí Asiati schopní nejdříve okopírovat cokoliv, a poté to zdokonalit, udělali pár pokusů a ejhle, jsou největšími světovými producenty. Co na tom, že vyrábí především elektromobily, pustili se i do spalovacích motorů většinou menší kubatury, ale už se objevují zprávy o supersportu. Navíc si dovolují srovnávat své vlajkové lodě s tím nejlepším z Evropy a světe div se, vyhrávají. K čemuž napomáhá i zhoršující se kvalita evropských modelů způsobená šetřením a nutnou recyklací materiálů. Takové některé interiérové díly v nové M4 jsou díky pseudokůži strašákem.

Čína Green Deal neřeší. Montuje se to, co se prodává. Přestože se většina názvů asijských automobilek nedá ani vyslovit, natož zapamatovat, jejich produkty se v Evropě zabydlují. I Germáni vlastnící značky jako BMW, Mercedes, Audi, Porsche už jezdí v čínských a korejských nesmyslech za relativně málo peněz. Nikdo neřeší kvalitu servisu, reálné nájezdy km a možnost stejně rychlého odchodu z trhu, jako byl jejich příchod, zvláště až dojde na ekologické likvidace baterií. Vše se změnilo a ve velké míře za to může to destruktivní zelené přijímání rozhodnutí Leyenové a jejích noshledů. Planetu nezachrání, to by museli odstoupit a zmizet, ale Evropu změnili k nepoznání. A slyšet, že Porsche či Volkswagen se vrátí k vojenské výrobě, aby se udržely, je prostě šílené.

Automobilový trh dostává ránu za ranou. Americká cla mají z pohledu ekonomů v USA logiku (nedejte na Seznam), v Green Dealu ji pro změnu nehledejte vůbec. Chcete-li si koupit čínský výrobek, je to Vaše věc, technologický pokrok je obrovský, vše ostatní je otázkou priorit. Nicméně kdo patří mezi konzervativní obyvatele Evropy, měl by se nad tím zamyslet. I proto, že do německých aut dodávají komponenty čeští výrobci. Liberální Leyenová buď jednou skončí, nebo bude dříve odejita. Green Deal bude ukončen pro neudržitelnost. Sice si ještě počkáme, zničí to mnohé, ale podobných šílenců, jako jsou ti zelení, tu už bylo více. Především v Německu za 2.světové války a nyní se k tomu blížíme. Jak dlouho bude ještě trvat jejich schopnost ničit vše, co bylo dosud vytvořeno?

*

Jindřich Kulhavý

*  Sázka na elektromibily, akumulátory a dobíjecí stanice pramení z věčné touhy kapitalistů čerpat stálou rentu z veřejných prostřdků. Okolo elektromobility, solárních a větrných elektráren se díky škůdcům v Evropské komisi vytvořila síť různých převážně bophatých dotací dotovaných z daní. Sen kapitalistů se naplnil. Dnes čerpají nejne ze zisku, alei z trvalé renty dotací, na které my stále víc doplácíme. A k tomu přibylo další téma veřejné renty – hysterické zborjení. Opět z našich stále víc se splaskávajících peněženek.

Za NR – vd –

 

Na snímku jsou čínská autaurčená k exportu před nakládáním na speciální lodě. Běžný pohled do čísnkých přístavů.

*

4.7 9 hlasy
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
5 komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vaclav
vaclav
před 2 dny

Osobně si myslím všeho s mírou. Ano pro elektro pro uzavřená místa ( sklady a pod.)

vaclav
vaclav
před 2 dny
Odpověď uživateli  vaclav

Bohužel, reklama zatím není soudně napadnutelná. Asi je to také možnost jak zlepšit soudní naprosto neschopný a vlastně záhubný systém. Prostě vykradači demokracie!

palasovar@gmail.com
palasovar@gmail.com
před 3 dny

Od te doby,co se nemohu spolehnout na kvalitu nikoho nediskriminuji..Klidne si koupim i cinske..Nedelala bych to,kdyby mela jistotu,ze se to puvodne evropske stejne nedela v Cine, Indii,Bangladesi nebo buh vi kde

spartak
spartak
před 3 dny

Nepatřím k lidem na vysoké noze ,ale jedno vím ,že kvalita a jednoduchost aut skončila po roce 1990. Dřív nebyla auta vybavena klimatizací,ABS atd.,proto auto vydrželo mnoho let bez oprav.Dnes “svoboda a demokracie” vymyslela STK ,aby buzerace a finanční vývar z aut byl monstrózní.El.auta mají budoucnost ,ale že sedím na elektrickém křesle je ……

palasovar@gmail.com
palasovar@gmail.com
před 3 dny
Odpověď uživateli  spartak

To rikaji i automechanici..Ja je take mela radsi,protoze cokoliv se po ceste rozbilo (pokud to tedy nebyl motor nebo neco podobneho), tak mi to nekdo primo na ceste opravil.