Odbory VW předložily „Masterplan“ na záchranu zaměstnanců

Odborová organizace IG Metall a zaměstnanecká rada Volkswagenu představily plán úspor a zachování pracovních míst. Požadují garance pro závody a zaměstnance, přičemž varují před dosud nevídaným pracovním konfliktem. Problémy Volkswagenu jsou problémem i České republiky, proto zpozorněme!

Po měsících kritiky vůči restrukturalizačním plánům vedení Volkswagenu představila šéfka zaměstnanecké rady Daniela Cavallo ve středu v německém Wolfsburgu tzv. „Masterplan“. Tento plán navrhuje úspory pracovních nákladů ve výši 1,5 miliardy eur, přičemž zaměstnanci požadují záruky na zachování pracovních míst a provozů ve všech německých závodech.

Plán zahrnuje řadu opatření, která by měla zabránit uzavírání závodů a hromadnému propouštění. Zaměstnanci navrhují například dočasné snížení pracovních úvazků bez poklesu mezd, což by bylo financováno z tzv. „zálohového fondu budoucnosti“, do kterého by směřovaly plánované tarifní navýšení mezd. Cavallo zároveň vyzvala vedení VW a akcionáře, aby se také podíleli na úsporách, například snížením dividend nebo omezením manažerských bonusů. „Všichni musí přispět,“ zdůraznila Cavallo.

IG Metall a zaměstnanecká rada navrhují, aby se příští tarifní navýšení nevyplácela přímo zaměstnancům, ale byla dočasně přesunuta do fondu na podporu flexibilních pracovních úvazků. Fond by tak umožnil snížit pracovní dobu bez ztráty příjmů a ochránit pracovní místa. Inspirací pro tento model je poslední dohoda v metalurgickém sektoru, která stanovila růst tarifních mezd o 5,1 % do roku 2026.

Tento návrh však podmiňují znovuzavedením záruk zaměstnanosti, které VW zrušil letos v září, a jasným závazkem, že nedojde k uzavírání závodů. Týká se to jak továren v Dolním Sasku a Hesensku, tak tří lokalit v Sasku.

Podle německého deníku Handelsblatt však navzdory návrhům zaměstnanců zůstává vedení Volkswagenu skeptické. Personální šéf Gunnar Kilian uvedl, že zajištění finančních cílů a konkurenceschopnosti firmy stále vyžaduje tvrdé kroky, včetně možných uzavírání závodů.

Volkswagen se aktuálně potýká s největšími strukturálními a nákladovými problémy za poslední roky. Šéfka zaměstnanecké rady Cavallo však označila představený plán za alternativu k drastickým opatřením, která navrhlo vedení. „Je to odpověď na jejich plány bezohledných škrtů,“ dodala Cavallo.

Zda se odborům podaří prosadit „Masterplan“ jako protiváhu restrukturalizačním plánům vedení, se ukáže v nadcházejících týdnech. IG Metall přitom varuje, že v případě neúspěchu je připravena zahájit „pracovní konflikt, jaký Německo dosud nezažilo“.

Ford omezí pracovní místa, do dvou let zanikne tisíce pozic

Situace ve Volkswagenu může mít výrazný dopad i na jeho českou dceřinou společnost Škoda Auto, která patří mezi největší zaměstnavatele a exportéry v ČR. Pokud by došlo k výrazným úsporám či změnám v rámci celého koncernu, například formou omezení výroby v méně ziskových lokalitách, mohlo by to ovlivnit i závody Škody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Zároveň lze očekávat, že tlak na snižování nákladů by mohl zasáhnout také dodavatelské řetězce, které zaměstnávají tisíce lidí v automobilovém průmyslu v Česku. Na druhou stranu, pokud se české závody ukážou jako konkurenceschopné a efektivní, mohly by získat větší zakázky v rámci přerozdělení výroby. Výsledek však bude záležet na konečných rozhodnutích vedení VW a efektivitě vyjednávání odborových organizací.

*

jk, handelsblatt, překlad a komentář První Zprávy

3.6 7 hlasy
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
5 komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JaFo
JaFo
před 7 hodinami

Ten hlavní problém je úplně někde jinde – cituji: https://www.autoforum.cz/predstaveni/komedie-nekonci-nejvyssi-sef-vw-i-asociace-vyrobcu-chteji-najednou-zrusit-likvidacni-emisni-cile-eu-pro-pristi-rok/ dle autofóra ředitelé automobilek se dali do holportu s politiky a chtějí prosadit technicky nerealizovatelné (pseudo)zelené nesmysly. To nemůže žádný výrobce ustát. Zaměstnanci jsou jako pasažéři na Titaniku v okamžiku nárazu do ledovce. Pokud pár zaměstnanců skočí z paluby do vody, tak se “Titanik”… Číst vice »

Jarin G.
Jarin G.
před 6 hodinami
Odpověď uživateli  JaFo

K té poslední větě. Domnívám se, že zacelit tu díru není dovoleno! Manažeři automobilek vědí, kde je problém, ale je jim to prd platný.
A navíc, zaměstnanci automobilek Schwaba & spol. z NWO nezajímají.

Naposledy upraveno před 6 hodinami uživatelem Jarin G.
Praded
Praded
před 8 hodinami

Euroatlantická civilizace je tak rozmařilá, že jí nemůže nic zachránit. Ti největší paraziti v ní jsou na tuto situaci připraveni a určitě nebudou trpět nedostatkem. Jsou si vědomi, že je potřeba aby se ta zkáza odehrála v co nejkratším čase, takže to bude superr jízda.

Ludvik
Ludvik
před 9 hodinami

Tak to ne, náš “sametový kapitalismus” si nikým rozvracet nenecháme…!

Plebej
Plebej
před 9 hodinami
Odpověď uživateli  Ludvik

Máte ho i dnes za nerozvrácený?!