Letos 11. října uplynulo 600 let od smrti Jana Žižky. V našich médiích i veřejném prostoru vzbudilo toto výročí velkého husitského vojevůdce poměrně značný a překvapivý ohlas. Překvapivý proto, že Žižka a husitství se obecně v uplynulém období netěšili příliš velké oblibě kulturně-politického mainstreamu. Jednak proto, že si jejich odkaz pokusil přivlastnit minulý komunistický režim a interpretovat jej (falešně) jako svůj historický předobraz, a tím je poněkud zprofanoval. S pádem totalitního režimu pak u nás nabraly na síle hlasy, dříve potlačované, které zdůrazňovaly negativní dopad husitských válek na vývoj českých zemí – válečný rozvrat, obrovské ničení kulturních hodnot, všeobecné násilí a nelidské ukrutnosti oné doby. Osoba Jana Žižky byla velmi často líčena ve velmi negativním světle, ať již za to mohla jeho údajná minulost lapky a žoldnéře, či přílišná tvrdost a krutost jako hejtmana husitských vojsk, tj. obraz, který mu byl dávno přiřknut protireformační propagandou v dávné éře monarchie.
Skutečnost, že Jan Žižka po všech těchto interpretačních a desinterpretačních peripetiích znovu budí v moderní české společnosti spontánní zájem a pozornost, že tento válečník pozdního středověku něčím znovu promlouvá k dnešku, je samo o sobě velmi zajímavý fenomén. Potvrzují to i fronty zájemců toužících spatřit údajný Žižkův meč, ukradený za třicetileté války Švédy a pro účely tohoto výročí zapůjčený na krátko ze Švédska do Prahy. Nic jim v tom nebrání ani fakt, že Žižkovi patřit nemohl, protože pochází údajně až ze 16. století.
Renesanci zájmu o Jana Žižku potvrzuje i jeho obsáhlý životopis z pera předního českého odborníka na husitskou dobu historika Petra Čorneje, který byl vyhlášen knihou roku 2020. Podíl na jejím úspěchu má vedle skvělé práce autora i předmět jeho zájmu, který se protnul se zájmem široké veřejnosti. Co ji na Janu Žižkovi znovu přitahuje, odkud pramení onen obnovený zájem?
Nehodlám se pouštět do pokusů Žižku nějak nově pochopit, vyložit, obhájit nebo zatratit. Jeho život a doba jsou našemu světu a myšlení příliš vzdáleny, a proto správně pochopit a interpretovat jeho činy je pro nás velmi obtížné, ne-li nemožné. Žižka nás zajímá a oslovuje pro to, co v něm my sami pro své potřeby v dnešním světě hledáme. To my mu umožňujeme překročit vzdálenost šesti století, vztahujeme se k němu a inspirujeme se jím přeneseně ve věcech, které fakticky bezprostředně s jeho životem nesouvisejí. Dávnou historickou postavu tak naplňujeme my sami novým obsahem a umožňujeme jí dále žít.
O komunistické adoraci a desinterpetaci jsem již hovořil. Stejně tak národní obrození nalezlo v husitství a Janu Žižkovi příklad heroické národní minulosti, o níž se potřebovalo opřít ve zdánlivě beznadějném boji o záchranu národní identity a jazyka proti germanizaci. Husitská názorová pevnost, odvaha a odhodlání postavit se celé katolické Evropě a Žižkova vojenská genialita fascinují naši společnost vždy v pro národ těžkých dobách a o to více, čím jsou politické a společenské poměry u nás rozbředlejší, vůdcové zbabělejší a neschopnější, vůči cizině poddajnější, vnější útlak viditelnější, zlořády flagrantnější a morálka pokleslejší.
České dějiny neoplývají mnoha postavami, k nimž se lze v takových chvílích utíkat a hledat v jejich příkladu sílu a inspiraci. Jan Žižka je bezpochyby jednou z největších z nich. A tak není náhodou, že jeho výročí je jednou z významných událostí dnešní doby. Lidé se cítí ohroženi, nikoliv pouze nepříznivou hospodářskou situací a stále napjatějšími poměry ve světě. Dobře vidí, jak znovu nejsme pány ve své zemi, jak musíme poslouchat cizí evropskou vrchnost, která nás vede k úpadku a chaosu. Hlas naší země neznamená nic a ti, kteří ji reprezentují, pouze přizvukují mocným a dělají jim stafáž. Lidé pozorují, jak v okolních zemích masová migrace rozežírá společnost a vidí, že stejný úděl chystají i pro nás. Kde hledat naději, inspiraci, oporu?
Podobností napříč staletími je mnoho. Moderní zelená pseudocírkev dnes znovu hlásá jedinou pravdu, pronásleduje novodobé kacíře a kritiky se pokouší likvidovat, nutí lidi kupovat inovované odpustky, dnes nazývané emisní povolenky, a její novodobí preláti se okrádaným jenom arogantně a bezostyšně vysmívají z palub svých soukromých tryskáčů. Plodí stejné rozhořčení obyčejných lidí, jako to zažívali jejich předkové v časech Žižkových.
Jan Žižka jako heroický symbol má proto naší nehrdinské době znovu co říci. Muž, který se ani na sklonku života nebál postavit do čela boje za pravdu, o níž byl přesvědčen, do boje proti všem, si místo na jednom z nejčelnějších míst národního panteonu zaslouží. Dává nám příklad. Snad si jej vezmou někdy i ti, kteří nás vedou.
Jiří Weigl, 14. 10. 2024, Institut Václava Klause
Modré straky ,tedy i vajgl se nezmění.Mozek mají zabetonovaný i když se dnes rádoby staví do opozice.Jan Žižka dokázal ve své době něco neuvěřitelného, obyčejný člověk byl svobodný od panstva i kněžích tehdejší moci.Komunisté nesli stejné poselství dávnověku ,proto mají můj obdiv .
Současné diskuze kolem výroči J.Žižky jsou pořád dokola omílané nesmysly masarykovského sporu O smyslu českých dějin, viz. debilizovaná Wikipedia, která ignoruje posledních min 100. let, kdy ta otázka byla definitivně zodpovězena marxistickými historiky s prof. Zdeňkem Nejedlým .. https://cs.wikipedia.org/wiki/Spor_o_smysl_%C4%8Desk%C3%BDch_d%C4%9Bjin Z.Nejedlý -Komunisté jsou dědici pokrokových dějin českého národa, kde husictví má to nejvýznamější místo… Číst vice »
Ty nesmysly masarykovské diskuze O smyslu českých dějin znovu matou lidi, a debilové považující se za historiky mají zase navrch nad výkladem českých dějin, jako dějin debilního národa vedeného “intelektuálními jelity” bez účasti zdravého lidového jádra českého národa
Řeč se stočila na půčku Evropské unie pro Ukrajinu ve výši 50 miliard eur se splatností na čtyři roky. A Fico už v tu dobu kladl nepříjemné otázky. „Řekněte nám předtím, než budu hlasovat o těch 50 miliardách, jaká je situace na Ukrajině, kde se nacházíme, co se děje?“ ptal se Fico v EU.… Číst vice »
Z Ficova projevu,ktery jsem si precetla na PL mne opravdu zaujal tenhle odstavec…Jsou to jeste vetsi magori, nez jsem si myslela.Je politicky nekorektni rozebrat,co se stane s tolika penezi? Pak se nemuzeme divit,ze jedeme z kopce
Jsem na větvi, vida háčky čárky i kroužek (no něco tam schází), že by? No jó, teď mi to došlo, on to psal Fico. I ten to umí?
Weigle, Weigle. No hlavně že sis ty, jako svůj historický předobraz neodřekl úspěšné výsledky studia za předchozího režimu, kde Marxismus-leninismus byl základním kamenem a povinnou součásti studia všech oborů na všech vysokých školách a přivlastnil sis právo na něm postavit svou budoucí kariéru novodobé zlodějské historie. Kde jsi zrovna ty vzal tu… Číst vice »
Co to plácáte, Robe? Dyk bez zkoušky z marxismu-leninismu by za totáče z vysoké školy nevylezl ani jeden inženýr, doktor, učitel… To jako proto, že mám titul z totáče, teď musím držet hubu a krok se současnou mizérií?! Takový přístup je naprosto nesmyslný, nesmyslně omezující.
Kolokole, mám váš příspěvek chápat, že jste potrefená husa? Pokud jste se tedy při vašem vzdělání zasazoval o totéž, co ten bezpáteřní zmetek a teď brečíte nad rozlitým mlékem, tak (samozřejmě nemusíte) ale radši tu hubu držte.
Robe, já jsem byl slušný, i když důrazný, a u toho i zůstanu. Když chcete mít všechny, kteří absolvovali vysokou školu za totáče, za bezpátřní zmetky, je to vaše právo. Já se jen proti takovému náhledu ohradil. Nic víc.
Historii pisi vitezove. Soucasnost mne o tom presvedcila.
Velmi dobře napsáno, snad jen, že si komunistický režim žádný odkaz nepřivlastňoval, protože Žižka byl a je náš na věky věkův. Že bych si přivlastňoval co je moje … asi né. Ostatně T.G.Masaryk vytyčil budoucí program naší nové republiky slovy – ” Tábor – to je náš program”. Snad se časem… Číst vice »
Take se mi to nezda.Za sociku se dost cetli a filmovali knihy Aloise Jiraska a ten zemrel v roce 1930
A ty velkofilmy byly uzasne. Uz na nich je videt,ze jsme dnes nejspis chudsi,protoze to si dnes muze dovolit jen Holywood,Bolywood nebo Cinane..Rusove nevim,zadnou jejich pohadku nebo historicky film jsem dlouho nevide
Když už něco za socíku jaksi fungovalo a režim to schvaloval a podporoval, tak to přeci nemůžeme jen tak dnes pochvalovat, že…
Jenze nesmime neustale vypoustet z pusy blbosti..Fakt se vse motalo hlavne okolo Jiraska a ten se sociku opravdu nedozil
Aby se to nebylo spatne pochopeno..Proste nam byla za sociku vstepovana laska k vlasti..jeji historii,autorum….Na tom nevidim nic zavadneho
Závadné je to teprve dnes!
Jsem veliký skeptik a pesimista. Ale, že se dožiji tohodle…tak to mne nenapadlo ani v nejdivočejších snech.
Taky jsem ovšem “vyrostl” na oné filmové trilogii. Dnes to ale pro mě není berná mince. Tedy dělat si podle ní představu o Žižkovi a vůbec husitství. Knihy Petra Čorneje naznám. Můj nedostatek, uznávám. Prostě se nemohu vyjádřit. Zato jsem něco k postavě Jana Žižky zaznamenal u Gustava Meyrinka. Tuším, že to je v románu… Číst vice »
Jj, jeho orientační růžice byly 4 artikuly. Z nich neustoupil. A tehdejší blbecci z bažin u Veselí nad Lužnicí si svoje nuda nirvany užily v taborskych Klokotech.
Prof. PhDr. Petr Čornej, DrSc. (doktor věd) je nejen náš největší odborník, který se Žižkou a husitstvím zabývá celoživotně, ale i skvělý vykladač. Pokud Vás náš největší vojevůdce zajímá, je velká škoda, že jste nevyrostl na něm. I když nepíše básničky. Tím neříkám, že byste si občas nemohl střihnout nějaký román.
Není to z českých zdrojů, nýbrž evropských: Jan Žižka je považován za druhého největšího vojevůdce své doby. Je porovnávan s Evzenem Savojskym. A vynikající válečník byl rovněž Prokop Holý. Polská a nemecka města nedobyval, ta se vykupovala. Plzeňský velbloud je vzpomika na Gdansk.
Veigl jako správná modrá straka si musí kopnout do minulého režimu – FUJ.
Kopat do minulých je v jistých kruzích prostě standard. Ale s tím příkladem v poslední větě má částečně pravdu: za své by si ho měli vzít ne ti, kteří nás “vedou” – ti na to nemají dostatečnou mentálně-mravní výbavu -, ale ti, kteří nás chtějí vést, a především ti, kteří by nás mohli a měli… Číst vice »
Taková Šichtařová s koulema.