Přiznávám se, že jsem konzervativní petrolhead a mám k elektroautům nikoliv odpor, spíše jde o despekt.
Jsem už starší muž, který zažil mnohé. Jako malý jsem jezdil na chatu aerovkou tak, že jsem seděl mámě na klíně v kufru auta přizpůsobeném právě tomuto způsobu přepravy. Řídil táta a vedle něho seděla babička. Později jsme měli Spartaka a Octávku, ovšem ne tu dnešní. S ní jsme jezdili po zemích českých i na Rujánu, bez dětských sedaček, pásů a s jedním zpětným zrcátkem. Většinu mládí jsem proseděl na tunelu za předními sedačkami a pozoroval tátu, jak řídí. Pamatuji neomezenou rychlost, v noci i ve městech, diagonální pneumatiky a spaní na zadní sedačce. Zapomenout nemohu ani na dědovu Pobědu, to byl velký stroj s příšernými vlastnostmi. Později přišel na řadu Wartburg v kombíku a v podstatě to bylo první auto, které jsem řídil sám, jen táta o tom dodnes neví. To už jsem zvládnul i výuku na motorce, tehdy ČZ 175. Chci tím říct, že mládí jsem prožil z dnešního pohledu v naprosto nebezpečných podmínkách.
Do vínku se mi tak dostala láska k motorům a autům. Chtěl bych zmínit období, kdy vygradovala, jenže ona trvá dosud. Řada modelů aut, které jsem vlastnil, je dlouhá. Nevím, kolik lidí ji má takovou, pojďme ji postupně vyjmenovat:
3x Škoda 100, poté Ford Cortina 2000 cm3, Vaz 1500, Renault Trafic, 2x Ford Scorpio, Opel Campo – pickup, 3x Nissan 200SX, BMW 325i, 328i, 530i, Peugeot Partner, Porsche 964, Nissan Terrano, VW Passat Combi, Audi ALLROAD 2.7 Biturbo, Ferrari 456 MGT(480k), Opel Speedster 2.2 Turbo, Mitsubishi Pajero, 2x BMW X5 3.0i, Renault Espace, Hyundai Terracan, BMW X5 3.0sd, Ultima 700 GTR (700k, vmax 385km/hod), BMW Z3M, 2x BMW 535xD, BMW 650i kabriolet (560k), Mercedes C kombi (za to se malinko stydím), Ford Tranzit Custom, Porsche 997 Turbo S+(700k), BMW 435xd Grandcoupe, BMW 435xd coupe, BMW M340 xd, VW Amarok 3.0 TDI a BMW M4 comp(610k). K tomu pár dodávek.
Přidejme ještě motocykly, které byly souběžně užívány s výše vyjmenovanými automobily. I těch bylo vždy více najednou. Tedy ČZ 175, JAWA 250, 350, Kawasaki ZXR 750, Suzuki GSXR 750, Suzuki 750 GSXR SRAD, Honda 750 Africa Twin, Suzuki 1000TL, Aprilia 125 RX, Ducatti Hypermotard. Na Hondě jsem dojel za 11 dní z Prahy do indického Dillí, denní příděl kilometrů byl přes 800 km i v mrazu -12°C, v noci dokonce -36°C v tureckých horách. Roční nájezdy bývaly i 20 000 km, což už je však minulostí a Ducatti už toho tolik nenajezdí, přesto ještě nedávno zvládla Andorru a tamní asfaltové tobogány.
Zpět k autům. Skutečně jsou podstatnou součástí mého života. U sportovních modelů jsem často zapracoval na výkonu, podvozku či brzdách a vždy patřily k tomu nejrychlejšímu ve své třídě, co v Čechách a občas i na světě jezdilo. Ptáte li se proč, tedy proto, že to šlo a bavilo mne to. K výkonu potřebujete mít i dobré ruce. Narodit se s nimi má štěstí jen pár jedinců, mnohé se dá ale naučit na okruzích i okreskách. A děláte li to pečlivě, časem můžete učit jezdit i ostatní. Musí Vás to bavit. Nadšení pro výkon, rychlost i vedení auta mám asi v krvi a mé děti aspoň část toho zdědily. Dosud miluji horské silničky, zakroucené okresky, nemám problém ujet 1800 km v kuse, potřebuji li to. Jezdil jsem i o dost delší trasy bez zbytečných zastávek, ale benzín či naftu je třeba doplňovat. Rekord držím s Favoritem a plným přívěsem, se kterým jsem z Turecka ujel 2480 km, či otočku v Anglii pro nový motor do Z3M, kdy trasa byla 2560 km dlouhá. Či snad cesta na Nordschleife, půldenní ježdění a cesta zpět přes Mnichov, kde jsem vyzvedl syna, to vše v supersportu – 1860 km v jeden den. Ročně jsem najel přes 100 000km a i dosud se snadno přehoupnu přes 70 000.
Proč to vše píši? Občas se zúčastním diskuse týkající se aut, především elektromobilů. Jejich zastánci jsou většinou až fanatičtí a obhajují lži typu čistota provozu, hospodárnost, cena za kilometr či zábava spojená s nabíjením těchto aut. Hystericky napadají odpůrce elektromobilty logicky argumentující. Přestože miluji zvuk bublajícího dvanáctiválce, chrchlání ostrých osmiválců, výkon moderních šestiválců či odér hořícího benzínu a krouťák dieselového agregátu, dokážu pochopit jistou užitečnost elektrických motůrků. Jistě, některé vlastnosti elektroaut jsou famózní, třeba právě kroutící moment, zrychlení či z pohledu spalovacích motorů krátkodobou rychlost. To je ale vše.
Žádná ,,elektrika“ nedokáže vyvolat emoce spojené s Cobrou, Jaguárem E-Type, BMW divize M, natož třeba s Ultimou GTR. Vnímám výhody malých městských elektropřemísťovadel dobíjených ze solárních panelů (děkuji, ani jedno z toho nechci), respektuji nadšení z technologického pokroku, nikomu to nevymlouvám. Ale dokud to bude jen trochu možné, budu mít nohu na plynu i brzdě výkonného auta se spalovacím motorem s nejméně 6 válci dopovanými více než jedním turbem. A veškeré hejty pitomců, kteří o mně nic neví a myslí si, že právě oni vědí o volantu nejvíce, mne nechávají klidným. Znám pár lidí, kteří skutečně umí jezdit. Žádný z nich nejezdí vysavačem a nechce se dožít konce epochy benzínových stanic. Množství dopravních omezení doplněných honem na řidiče jsou už tak otravné, že přijít i o podmanivý zvuk vytočeného spalováku by byl posledním důvodem k zahození řidičáku. Doufám, že se to za mého života nestane.
*
Jindřich Kulhavý, iNadhled
Poznámka Nové Republiky:
Green Deal čili Zelený Úděl je celý postaven na lži a podvodu. Ke klimaitckým změnám na naší planetě i na našem kontinentu docházelo nezávisle na lidské činnost a to již dávno před tím, než se náš druh homo sapiens na Zemi objevil. I v dějinách Evropy a naší země jsou zaznamenány velké teplotní výkyvy trvající staletí.
Podle posledních výzkumů koncentrace oxydu uhličitého (CO2) stoupá jako důsledek oteplování klimatu a nikoli opačně jako příčina. V současné době Evropa i jiné části světa procházejí skutečně klimatickou změnou. Tu ale způsobuje činnost Slunce a nastavení naší planety vůči naší hvězdě, nikoli průmyslové exhalace CO2.
Nesmysl Green Dealu prosazují vesměs lidé, kteří jsou nepolíbení přírodními vědami, většinou absolventi “žvanivých věd” a mládež, které se příliš nedaří ve školách (viz např. nechvalně známá aktivistka Greta).
Grean Deal vznikl jako propagandistické beranidlo jisté části globálního kapitálu pro jeho uplatnění se v nových oborech, ve kterých by navíc, a o je důležité, mohl získat stálou rentu z veřejných zrojů (viz dotace různého druhu – tu na výrobu solární a větrné energie, tu na výrobu a prodej elektromobilů, na montování solárních panelů a stavbu solárních elektráren, tepelných čerpadel, dobíjení elektromobilů zdarma atd. atd. atd.)
Jsme okrádáni osobně i postřednictvím “našeho” státu a na okrádání – dotacích v rámci Green Dealu se podílejí mafie s celým svým propagandistickým aparátem jimi vlastněných médií.
Václav Dvořák, Nová Republika
*
Na podporu Nové Republiky je určen účet ve Fio-bance: 2300 736 297 / 2010
Pokud se rozhodnete přispět, napište do zprávy příjemci, že se jedná o dar.
Mám za to, že politika GreenDealu není bláznovstvím. Ač se to tak mnohým může i jevit. Jde o promyšlený politický tah (podpořený lživě falešnou ideologií ochrany Země), který stimuluje vytvoření nových podnikatelských segmentů, nadto podpořený vědomě/programově vynucovaným vyřazováním/vyhazováním jinak funkčních výrobků z užívání. Živá to voda na “vodní” kola kapitalistického byznysu skrápěného uměle… Číst vice »
Abychom se zbavili Green Dealu, musíme se nejdříve zbavit Fiala Dealu !
Je jasné podle toho co čtu že elektro auta stojí za starou bačkoru ani ti bohatí je nechtějí. Krátký dojezd dlouhá nabíjecí doba v zimě nechtějí jezdit a když chytnou tak nejdou normálně uhasit.
Klobouk dolů a to jsem zažil s motorismem hodně ,ale hold je hodně lidí ,co umí víc než já. Procestoval jsem Evropu od Paříže po Jerevan a Stokholmu k hranicím Jugoslávie a Řecka. Dnes jsem pln zaměstnán novou zahrádkou kam autem zajedu že středu Brna za 15min či pěšky necelou hodinu.Tak mi nebude vadit místo auta nová… Číst vice »
Plný souhlas ! Zastavit okrádání jde, ale musí být na to odvaha. A tu musí dosta většina národa, pokud ji ndostane, bude vše ztraceno. Jó, takový selský rozum, to bylo zboží ! Na každého se po převratu nedostalo.