Ani po deseti letech není jasné, co se s Boeingem 777 společnosti Malaysia Airlines a s 239 lidmi na palubě vlastně stalo. Případ je tak i nadále jednou z největších záhad v dějinách aviatiky. Poslední stopou MH 370 zůstávají slova kapitána letounu Zaharii Ahmada Shaha, pronesená k letovým dispečerům v Kuala Lumpuru: „Goodnight. Malaysian Three Seven Zero.”
Let trval již 48 minut a nic nenaznačovalo, že by se odehrávalo něco neobvyklého. V jednu hodinu a 19 minut ráno však MH 370 přerušil kontakt se světem, ponořil se do mlčení a zmizel z radarů. Přesto, že podle následného vyšetřování stroj zůstal ve vzduchu ještě několik hodin. Rozuzlení nepřinesl ani nález trosek připisovaných tragickému letu, které byly objeveny na různých místech v Indickém oceánu.
Nového pokusu o vyřešení záhady se chce ujmout americká společnost Ocean Infinity, které se letoun snažila najít již dvakrát, naposledy před šesti lety. Oficiální pátrání vedené Austrálií bylo odvoláno již rok předtím, po 1046 dnech, poté, co bylo prohledáno 12 000 kilometrů čtverečních vodní plochy a utraceno kolem 130 milionů amerických dolarů. Ocean Infinity chce svoji pozornost věnovat oblasti v jižní části Indického oceánu. Společnost tvrdí, že se v posledních letech zaměřila na inovativní technologie, aby zlepšila své vyhledávací schopnosti, Malajsie však uzavření nové smlouvy o obnovení pátrání podmiňuje předložením věrohodných důkazů.
V minulosti Kuala Lumpur nabídl až 70 milionů dolarů, pokud by firma ztracený Boeing našla. To, že se tak ještě nenastalo, označili již australští vyšetřovatelé při předkládání závěrečné zprávy o pohřešovaném letu za „téměř nepředstavitelné“. A tak, stejně jako před deseti lety, zůstává nezodpovězeno, jak je vůbec možné, že moderní Boeing 777, vybavený sofistikovanými přístroji pro éru globálního satelitního sledování a neustálé komunikace, zmizí beze stopy.
Odpověď nenalezlo ani oficiální vyšetřování nehody uzavřené v roce 2018 zprávou o 495 stránkách. Kok Soo Chon, šéf bezpečnostního vyšetřovacího týmu, uvedl, že dostupné důkazy – včetně manuálního vychýlení letadla z letového kurzu a vypnutí odpovídače – „neodolatelně poukazují“ na „nezákonné zasahování“, což by mohlo naznačovat, že letadlo bylo uneseno. Nenašel se však žádný důkaz o tom, kdo a proč mohl zasahovat. Pátrání se zaměřilo i na všechny cestující a oba piloty, kapitána Zaharie Ahmada Shaha a prvního důstojníka Fariqa Abdula Hamida. Vyšetřování se zabývalo jejich finanční situací, zdravotním stavem, zkoumalo tón jejich hlasů v rádiové komunikaci i chůzi, v den, kdy nastoupili do práce.
Právě jméno kapitána letu MH 370 bývá často zmiňováno jako jedno z možných vysvětlení celé záhady. Podle bývalého pilota Williama Langewiesche, který se stal investigativním novinářem, je zjevné, že zmizení letounu bylo úmyslným činem, a je nepředstavitelné, že by mohlo být způsobeno jakoukoliv kombinací lidské chyby nebo selháním systému. Podle Langewiesche kapitán pod nějakou záminkou poslal mladšího prvního důstojníka z kokpitu, vypnul velkou část elektrického systému, úmyslně snížil tlak v letadle a poté svůj stroj navedl do odlehlých oblastí Indického oceánu.
O tom, že letadlo bylo záměrně odkloněno ze své plánované trasy je přesvědčena i většina bezpečnostních agentur. Vějíř vysvětlení je však mnohem širší a sahá od alespoň částečně možných až po divoké spekulace. Zahrnuje účast tajných služeb Spojených států i Ruska, nebo sestřelení severokorejskou raketou. Podle jiných verzí se MH 370 měl stát terčem prvního kybernetického únosu na světě, provedeného přeprogramováním rychlosti, výšky a směru letadla. Samotný letoun se pak prý nachází někde v Kazachstánu nebo afghánském Kandaháru.
V dějinách letectví nejde o první případ, kdy letoun zmizel beze stopy. Většina předchozích je však již staršího data a netýkala se obřích dopravních strojů, jakým je Boeing 777. K nejznámějším patří příběh Amelie Earhartové. První žena, která sama přeletěla Atlantický oceán, zmizela při pokusu obletět svět v roce 1937 i se svým dvoumotorovým letounem Lockheed Electra. V polovině prosince roku 1944 se během cesty z Paříže do Londýna podobně ztratila americká swingová legenda Glenn Miller. Do katalogů záhad přispěla i oblast proslulého Bermudského trojúhelníka. Zřejmě nejvýrazněji na začátku prosince 1945, kdy zde zmizelo šest bombardérů, které odstartovaly ze základny na Floridě.
S blížícím se výročím letu MH 370 si osud svých blízkých znovu připomněli i příbuzní a blízcí pasažérů, kteří osudného 8. března v Kuala Lumpuru nastoupili na palubu Boeingu 777. Na odpovědi na své otázky a uzavření celého případu však stále čekají. Již deset let.
**
Autor: Pavel Zvolánek, publicista a průvodce v jihovýchodní Asii, zdroj: Asiaskop
Bacha, podraz! Je to phishiong!!!
Pamatuji si to docela dobře. Mimo jiné bylo uvedeno, že v letadle cestovalo asi dvanáct špičkových čínských ajťáků. Kdo mohl mít zájem o jejich likvidaci je naprosto zřejmé. V současném světě je za každým svinstvem nutno hledat ušáky.
Ti Číňané snad byli “jen” čtyři, a – čirou náhodou – všichni byli spoluautory čerstvého patentu na dobový nejmodernější (mikro)procesor. Tím, že zahynuli, připadla autorská práva US společnosti, která financovala výzkum a vývoj procesoru. S největší pravděpodobností byli Číňani uklizeni. Na věky. Ti ostatní nešťastníci (spolupasažéři letu) se do únosu a úklidu letounu jen… Číst vice »
To si pamatuji.Jen jsem nevedela,ze do dnes se nic nenaslo
Pokud by ho našli tak by bylo možné zjistit co se s letadlem stalo ale bude třeba mít nějaké trosky. Experti poté určí co se stalo.
Nedlouho po zmizení boeingu (linka MH370) byly v Ind. oceánu postupně “nalézány” jakoby díly z jeho draku, po každé se ukázalo, že se jedná o falešné artefakty (dvéře aj.).
Vše nasvědčuje tomu, že letoun byl unesen a pečlivě uklizen.
Případ uzavřen, zbývá jen zapomenout! …
Někde musí být a pokud po tom důsledně půjdou tak dostanou jisté zločince na doživotí do tepláků.