Nedávno proskočila tiskem nesmělá zpráva. Auto Škoda prý zvažuje, že se stáhne z čínského trhu. Prý je tam velká konkurence a Číňané chtějí elektro vozy apod. Prostě Škodě tam pšenka nekvete, resp. přestala kvést.
Ale tak to přece nebývalo vždycky. Nebo? ptá se v komentáři Jan Campbell.
V roce 2016 jsme se mohli číst, že při příležitosti návštěvy prezidenta Zemana v Číně bylo podepsáno memorandum, podle něhož Auto Škoda v nejbližších pěti letech počítá s investicemi ve výši zhruba dvou miliard eur do rozšiřování modelové palety značky Škoda. Vlajkovou lodí na čínském trhu se měla stát Kodiaq. A také jsme se následně dozvěděli, že Čína je největším trhem pro Škodu. V roce 2016 se tam prodalo více než 310 tis. aut. Mluvilo se tehdy o smělých plánech, jak v roce 2020 se bude prodávat na tamním trhu kolem 600 tisíc aut značky Škoda.
Když si představíme velký nárůst prodejů v Číně, Čínu jako největší trh a investice ve výši 54 miliard korun – a dnes čteme, že Škoda se z tohoto trhu stahuje, nabízí se otázka: Co se tam stalo, když celý Volkswagen tam ve zhruba deseti lokalitách vyrábí a prodává kolem 3,3 mil vozů ročně? Proč se přestalo dařit Škodě, když údaje o celkových prodejích za skupinu VW neukazují na nějaký větší problém ostatních značek ze skupiny VW? Patrně jen Škoda má problém v době, kdy čínský trh prodeje aut roste – letos se odhaduje růst prodejů o 3,3 % na 23 mil. osobních aut. Fakta potvrzují, že jen Škodě se nedaří, a že čeští investigativní novináři, jindy tak aktivní, mlčí. Jen nenápadně připomínají, nebo spíše naznačují, že se Škoda možná úplně stáhne z čínského trhu. Má to nejméně dva důvody, proč se o tom v české kotlině mlčí.
První – Škoda je velký inzerent pro tištěná média a proto není dobré si to s ní rozházet nějakými negativními zprávami. Druhý – je složitější. V srpnu 2020 navštívila Tchaj-wan oficiální delegace českého Senátu. Vedl ji druhý nejvyšší ústavní činitel – předseda Senátu Vystrčil. Přes všechna varování, že to bude mít negativní dopady na česko-čínské hospodářské vztahy. Korunu všemu dal pan Vystrčil svým vlastním prohlášením, že je Tchajwanec.
Poté začaly prodeje Škody klesat. Trvalo to jen tři měsíce a už to bylo vidět na číslech. V prosinci 2020 se prodalo 13 tisíc aut – třetina toho, co v prosinci o rok dříve. Celoroční čísla jsou nesmlouvavá: v roce 2018 prodej 352 000 ks, v roce 2019 prodej 278 378 ks, v roce 2020 prodej 151 219 ks, v roce 2021 prodej 57 505 ks a za období 1 – 7 v roce 2022 prodej 26 965 ks. Jestliže v roce 2019 byla Škoda v prodejích na čínském trhu někde kolem dvacátého místa mezi značkami, pak v červenci 2022 se propadla na méně než 50. místo a stále klesá. Nevěřícím doporučuji podívat se na odkaz – http://www.chinamobil.ru/eng/cars/skoda/sales/
Důvody, proč Škoda zavírá svůj dobře rozběhnutý byznys v Číně, jsou minimálně tři:
- Důsledek návštěvy pana Vystrčila na Tchaj-wanu.
- Škoda dobře ví, že na tomto trhu skončila, protože je firmou v ČR, jejíž vláda bez přestávky dělá nepřátelské kroky vůči Číně. Současně ví také, co je historická paměť Číny, a že hloupé chování čínské vedení neodpouští.
- Vláda ČR, včetně MZV nemá vlastní strategii zahraniční a obchodní politiky a nemá ani vizi. Proto: čemu se divit poté, co Číňané mnohokrát varovali? Škoda Auto a ČR ponesou dalekosáhlé důsledky, protože nejde jen o auta. V roce 2019 v ČR bylo registrováno 916 tisíc přenocování čínských turistů, v letošním třetím čtvrtletí – vrchol turistické sezony – jich bylo jen 29 tisíc. Prostě turisté z Číny, kterých k nám ještě v roce 2019 přijelo více než 600 tisíc, přestali jezdit. Nejsme asi atraktivní.
No můj názor je, že naše krachující podniky (tedy i ty germánské) obsadí ukr. podnikatelé a budou zde vyrábět zbraně a opravovat techniku. Než přiletí holubička míru a srovná to tu se zemí i s naší ovčím národem.
Vystrčil, Fiala a další “politici” u nás i v Evropě přetvořili politiku v panoptikum idiotů ..
Idiot -blb dokáže být alespoň zábavný a vyvolá u člověka soucit, ale tihle pablbové vyvolají u normálního člověka jenom pocit hamby, že něco tak debilního a odporného se mohlo narodit do našeho lidského rodu homo saqpiens …
Západ vyhrožuje a dává ultimátum Srbsku
http://vasevec.parlamentnilisty.cz/zapad-vyhrozuje-dava-ultimatum-srbsku
Ano, část peněz bude v rozpočtu VW chybět, ale uvedomte si že je Škoda majetkem Němců. Tady by mel dostat od nich pres tlamu Vystrcil. V podstatě žádná skoda pro Česko. Nastal cas pro české subdodavky se orientovat na jiné odvětví nez jsou auta.
To je to, co mně zaráží! Naše “vláda” nejde ani na záchod, dokud se nezeptá v Berlíně, jestli může. A ani se tím nijak netají. Viz prohlášení p. premiéra ohledně energetické burzy, zastropování cen energií a jiná. Občas to schová za “celoevropská řešení”. Číňani velice jasně a hlasitě dali najevo, co bude následovat. VW tam… Číst vice »
Jo to je ta jejich slouhovská politika v Krumlově též podnikatelé brečí že nejezdí Čínský zájezdy a s těmi auty to bude to samé.
Kdyby jen v Krumlově. Ale i lázně, Praha a další. Číňani jezdili i do menších destinací jako třeba Kutná Hora apod., protože i to je pro ně exotika.
Samozřejmě a Ruský turisté též chybí bohužel pomatené ideologie mají přednost před normálním životem.
Objevila se zprává ,že prý Rusko je zděšeno ,že Evropa se obejde bez ruského plynu atd. Blb ,který píše takové hovadiny jistě jásá jak Škodovka končí v Číně,Bělorusku i Rusku ,co to přinese pro náš stát si domyslíme.
Naši “spojenci” s Ruskem vesele obchodují. Řada firem odešla z Ruska jen naoko a řada vůbec. Další se prostě vracejí. Všechny tankery z Černého moře už jsou na volném moři. Turci je pustili přes Bospor. I tady už se nejásá jako první dny. Největší rejdaři si prostě zisk vzít nenechají! Atd.
Ale lokaj a pucflek USA a kolonie Německa přece nemůže mít vlastní strategii zahraniční a obchodní politiky.Čemu se proto divit?
Lokaj a pucflek USA a kolonie Německa musí plnit zadané úkoly. Ale může také dokázat VÍC! Může svým protektorům ukázat, že hranice jejich servilních možností jsou skoro neomezené. I kdyby měli její obyvatelé pochcípat! Což je pravděpodobně i cíl.