Černé uhlí pro Ostravu až z Austrálie? Něco je špatně…

Přiznám se, že tohle už je na mě trochu moc. Podle serveru Novinky.cz v sobotu ráno poprvé připlula do Děčína po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie.

Jaroslav Štefec
Jaroslav Štefec

Snímek zachytil uhelné lodě proplouvají pod Děčínským zámkem

Uhlí ze zahraničí putuje do ostravských hutí běžně nákladními vlaky z nizozemského Rotterdamu. Do budoucna by se ale údajně mohla přidat i možnost v podobě lodní dopravy, protože železniční tratě jsou přetížené.

Černé koksovatelné uhlí není určeno pro teplárenství ani energetiku. Koks je nezbytnou surovinou pro výrobu surového železa a oceli a černé uhlí v ocelářství zatím nemá plnohodnotnou náhradu.

V ČR je jediným producentem černého koksovatelného uhlí společnost OKD, která ale s těžbou postupně končí. Údajně se nevyplácí. Těží se už jen v jediném dole, a to do konce letošního roku.

Tomuhle už fakt nerozumím. Ještě relativně nedávno jsme černé uhlí sami vyváželi. Měli jsme rozvinuté hutnictví a ocelářský průmysl, české oceli patřily k evropské špičce. Můj strýc, akademik Rudolf Štefec, se jako huťař podílel na vývoji austenitických ocelí pro prosperující československý jaderný průmysl.

Dnes nejenže nemáme prosperující jaderný průmysl, ale uzavírají a zasypávají se nevytěžené doly, protože těžba koksovatelného uhlí v ČR se údajně nevyplácí. Zato se vyplácí jeho dovoz z Austrálie, a to v takovém množství, že ho vlaky nestíhají vozit a zkouší se proto lodní doprava.

Opravdu se omlouvám, ale asi jsem něco přehlédl.

Jaroslav Štefec, Facebook

3.1 40 hlasy
Hodnocení článku
27 komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hokarc
Hokarc
před 2 lety

Dřív se prý u nás hospodařilo špatně, dnes se pro jistotu nehospodaří vůbec. Už když to dostal Bakala, celá šachta plakala. My opravdu nehospodaříme, my jsme obhospodařováváni.

eFPe
eFPe
před 2 lety

Víte, kardinální otázka je, zdali ty zásoby pod naší černou Ostravou , ale i pod Karvinou pořád jsou.Pokud ano, je otázkou jestli by třeba mohl stát dokázat efektivní těžbu. Jsem přesvědčený o tom, že nerostné bohatství půda, lesy, voda, měly stoprocentně zůstat pod správou republiky.

Milan
Milan
před 2 lety

Mě by spíše zajímalo kdo podepsal s fašistickou Austrálií kontrakt na dodávku uhlí?

Lev Prchala
Lev Prchala
před 2 lety
Odpověď uživateli  Milan

Někdo ostražitý a bdělý,věrný amiokupantům a fašoEU.-d

idiotronic
idiotronic
před 2 lety

Důl Frenštát čeká likvidace. Zásoby uhlí jsou v něm velké.
To je název článku v ČT24

vachav
vachav
před 2 lety

Pane autore!Přece by jste nechtěl někoho omezovat v” podnikání v uhlí”.I proto byly ty doly zavřeny.aby se někdo mohl dobře živil dovozem.To je ten pravý liberalismus-mantra parazitického kapitalismu.A to rozvinuté hutnictví a ocelářství bylo přece v “komunismu”,a tam bylo všechno špatně….!
.

Mia
Mia
před 2 lety

Na vytápění domu spotřebuji 8 tun hnědého uhlí… Takže dovezli uhlí na topení pro cca 175 domů? Vím, černé uhlí má větší výhřevnost,…tak teda pro 200?

Ludvik
Ludvik
před 2 lety

“Nejlegračnější” je, že loď s australským černým uhlím musela být v Německu částečně vyložena, neboť by pro nízký stav vody nemohla k nám připlout. Potřebné výstavbě jezů, kanálu DOL, apod., která by zajistila celoroční splavnost Labe, brání “hlupáci”, kterých je u nás přehršel. Začarovaný kruh, to nevymyslíš…

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem Ludvik
Lubez
Lubez
před 2 lety
Odpověď uživateli  Ludvik

Pán jsou hlava. Oni by zaoceánskou loď poslal až na Labe.
Podívají se do špíglu a odplivnou si.

cablik
cablik
před 2 lety

To je Absurdistán v zavřených dolech a na Karvinsku je dost našeho uhlí a ve Frenštátu pod Radhoštěm je zakonzervovaný důl. A my si platíme australský uhlí a živíme krachující západ.

kutnohorsky
kutnohorsky
před 2 lety

Za komunistů jel jeden nekončící vlak s černým uhlím do NSR, kde byl skladován pro horší časy. Tak co chcete???

Lev Prchala
Lev Prchala
před 2 lety
Odpověď uživateli  kutnohorsky

Pro začátek by stačil POLITIK S FUNKČNÍM MOZKEM!

Ludvik
Ludvik
před 2 lety
Odpověď uživateli  kutnohorsky

Zřejmě z toho měl dotyčný, za to odpovědný, “komunista” provizi. To se mu to po r,1989 podnikalo a podniká…

kutnohorsky
kutnohorsky
před 2 lety
Odpověď uživateli  Ludvik

No podnikalo se mu po revoluci určitě dobře, ale byla doba závisti, tak že byl komunisty hlídán a tak krást jako dnes, tenkrát nešlo.

Ludvik
Ludvik
před 2 lety
Odpověď uživateli  kutnohorsky

Před rokem 1989 někdo ovládal náš export s dřevem, jiný např. s hnojivy. Oba jsou za vodou a nám občanům se smáli tehdy, a smějí dodnes. Nikdo se je nedovolil hlídat tehdy, ani teď. Přísnost vždy platila a platí jen pro “chudé”…

Primak
Primak
před 2 lety
Odpověď uživateli  Ludvik

Jo smáli jsme se dřív, když jsme viděli na Lipně ty náklaďáky se dřevem mířící do Rakouska. Dneska je dřevo jeden z nejlepších vývozních “Hi-Tech” artiklů pro tak vyspělou zemi jako je USA (kromě flint a bombiček). Ty prázdné kontejnery, co musí zpátky do Asia na dovoz computerů, jsou k mání za hubičku,… Číst vice »

idiotronic
idiotronic
před 2 lety
Odpověď uživateli  kutnohorsky

Druhý nekončící vlak pak vezl hnědé uhlí mostecké
a živil elektrárnu ve Schwandorfu. Nedávno makrela nařídila přejít na uhlí z německé strany Krušných hor.

Lev Prchala
Lev Prchala
před 2 lety

Čechy mají svého uhlí ještě dost v zásobách,ale za draho budeme nakupovat z Austrálie?!!!!
Kolaborantská pětisvoloč by měla být postavena ke zdi!

zemedelec
zemedelec
před 2 lety
Odpověď uživateli  Lev Prchala

Ono to bude trochu jinak,uhlí mělo být pro Ukrajinu,jenže,nemá peníze na uhlí,tak loď zamířila do západní Evropy,kde se hledal kupec.Němci to nemohli vzít pro sebe,to byl řev zelených,tak to poslali k nám.jen bych chtěl znát tu cenu za dopravu.Ještě je to jinak kvůli nějakým řečem Austrálie,Čína přestala odebírat Australské uhlí.

Lev Prchala
Lev Prchala
před 2 lety
Odpověď uživateli  zemedelec

Jste si 100% jist pane kolego?