-DM- a -rp-
Velcí technologičtí giganti, jako nadrozměrná chobotnice, jsou stále více chamtiví po digitální a informační světové nadvládě.
Studie Nadace Otta Brennera s názvem „ Mediální patron Google – Jak datová společnost uchvátí žurnalistiku “ a „ Epoch Times (ET) nyní odhalují, kolik peněz od roku 2015 proudilo do kterých médií. Není možné přesně rozčlenit, k čemu jsou prostředky, které jsou většinou spojeny s konkrétními financovanými projekty, ale jsou známy příjemci a maximální výše financování. Například Wirtschafts-Woche a – obzvláště zajímavě – Deutsche Welle jsou mezi hlavními příjemci – s až 2,3 miliony a až 2,1 miliony eur (to je mimochodem mezinárodní vysílací společností ARD). Ale také „Spiegel“ a mediální skupina DuMont přidružená k SPD jsou v čele, každý se 2 miliony eur, stejně jako „Frankfurter Allgemeine“ (až 1,6 milionu) a „Tagesspiegel“, mediální skupina Funke, Gruner & Jahr a dpa, každý s 1,3 milionu).
Financování jde do investic do technologií, výzkumných projektů, organizace novinářských kongresů a financování vzdělávacích pobytů pro mladé novináře. Podle tiskového kodexu tyto dary ve skutečnosti nejsou povoleny – protože skrývají vysoké riziko ovlivnění a narušení novinářské nezávislosti. V každém případě se o něm v Německu málo mluví; kalifornští velcí technologičtí giganti si tím otevírají dveře. Google však samozřejmě sleduje hmatatelné ekonomické zájmy: Postupné přemisťování novinářských nabídek z (stále zcela nebo převážně) analogových médií na internet bude pro Google v konečném důsledku opět přínosem – používání jeho služeb bude odpovídajícím způsobem odměňováno prostřednictvím licenčních poplatků.
Marxova teorie koncentrace se v IT sektoru již dávno splnila a protože Trumpova vláda pošetile opomněla rozbít korporace podle protimonopolního zákona (protože prezident Twitteru nechtěl riskovat své vlastní komunikační platformy, které mu ale nakonec zablokovaly jeho kanály), Bidenova administrativa řízená levými aktivisty se nedotkne svého de facto monopolu.
To je důvod, proč nejen Zuckerberg a Bezos, ale také mateřská Google jednají stále hanebnějším způsobem pronajímatele a určují, kdo smí vidět která data v nadnárodním, deregulovaném rámci. Takto dominují na trhu vertikálně a horizontálně: Určují výrobní prostředky, obsah a hlavy – hardware, software a obsah, vše z jednoho zdroje. Vítejte v digitální tyranii!