Jan Kobtza a -rp-
30. 1. 2021 PrvníZprávy
Úvodem je třeba říci, že proměna pojmů pravice a levice není jen nějakou českou specialitou, píše Jiří Kobza v komentáři pro Prvnizpravy.cz.
Jiří Kobza, poslanec (SPD)
Pravice, ale vlastně i levice, se v tom ustáleném slova smyslu mění v celém euroatlantickém prostoru. Historicky vzato, pravicovou politikou se vždy mínilo hájení konzervativních hodnotových registrů a jejich promítání do praktické politiky. Nebylo to vždy stejnoměrné a jednoduché. Jistě byl jiným pravičákem uhlazený Neville Chamberlain se svou zbabělou ústupovou politikou vůči arogantnímu plebánovi Hitlerovi, a jiným zas Winston Churchill, mající občas zvyky a návyky chlápka z ulice, ale díky mj. jeho politické jasnozřivosti vyhráli spojenci válku nad Hitlerem a hitlerismem. Jistě byl jiný pravičák Ronald Reagan, nesmiřitelný, i když trochu teatrální, ale důsledný bojovník s Říší zla, a docela jiný pravičák byl mladý Bush, rozehrávající nezodpovědné válečné dobrodružství v Iráku jen v zájmu o svou sebezáchovu ve funkci. Na tom věru není nic pravicového.
Kdybyste se zeptali experta na politické proudy, co je podstatné pro pravicové, resp. konzervativní myšlení a jednání, odpověděl by vám: klíčem ke všemu je osobní svoboda jednotlivce opřená o jeho osobní odpovědnost za své činy. Pravověrný konzervativec vám na otázku, čeho si cení víc, zda svobody, či dobra, odpoví bez mrknutí oka: Samozřejmě svobody, protože ta je jen jedna, nemá žádné výklady a interpretace, kdežto dober je nespočetně a jsou relativní: pro někoho něco dobro je a pro jiného není. Někdo vidí v tom či onom vyšší dobro, a jinému se to může zdát jako nepodstatnost. Navíc se svobodou se nedá kšeftovat, není na prodej, kdežto s „dobrem“ se obchoduje od rána do večera – neziskovky všeho druhu by mohly vyprávět.
To, že u nás (obdobně jako v západní Evropě a dnes, jak vidno, i v USA) mizí konzervativní pravice, je důsledkem odideologizování politické praxe. Politika, má-li být službou obci, a ne jen vlastní kapse, musí mít ideový, ideologický, myšlenkový, hodnotový registr, který určuje, jaké kroky v praktické politice lze a nelze učinit, aby to neprotiřečilo systémovým vzorcům, jež byly vodítkem pro voliče a jsou také měřítkem věrohodnosti té či oné strany. Položme si tedy otázku: která ze stran na našem záhumenku vůbec nějakou ideologii, tedy hodnotový a myšlenkový pilíř, má?
Nejraději se za pravicové prohlašují ODS, TOP09 a KDU-ČSL. Jenomže – podívejme se na politiku těchto stran – všechny se tak či onak od roku 2006 do roku 2017 v různých vládách různou měrou podílely na vládnutí v této zemi. Jaké za nimi jsou výsledky, míněno ve smyslu pravicovém? Dotace, investiční pobídky, zvyšující se daně, kšefty se solární energetikou, korupční kauzy při nákupech vojenských dodávek atd atd. Kde v tom všem hledat konzervativní práci pro obec? Trio Fiala – Pekarová – Jurečka nejsou ani v jednom případě příslibem, že by se to mohlo změnit. Jde jim jen o zpětné dosažení moci, a tedy státních zakázek, provizí, desátků…
Ještě před volbami roku 2017 se za relativně pravicově konající stranu vydávali STAN. Kde jsou dnes? V účelovém spojenectví s ultralevicovou partou Pirátů. Ale ani u nich nelze mluvit o nějaké výrazné hodnotové orientaci. Žádná významná sociálně ochranná opatření, zlepšující život chudým a ohroženým, jak by se na levici slušelo. Vidíme jen trapné papouškování bruselských frází a donášení tamtéž na místní politickou konkurenci. Dokonce i socialisté (už od časů V. Špidly) a dnes už i komunisté (pod křídly V. Filipa, ale se stále dominantnější K. Konečnou) se transformovali v jakousi amalgámovitě nečitelnou eurolevici, o níž snad ani její sami členové (natožpak voliči) netuší, co má napsáno ve svém programu, má-li jaký.
Zbývá zde tedy hnutí SPD s jasně formulovanými hodnotami, ochranou osob, majetku, zajištění vnitřní i vnější bezpečnosti a maximální míry možnosti rozhodování každého o sobě samém, tzn. přímý protiklad státního dirigismu, který je ústřední charakteristikou bez výjimky všech výše řečených stran. To je také jeden z důvodů, proč je SPD v miřidlech většiny mainstreamových politických stran a médií: má své priority, které neprodává výměnou za nějaké pochybné pašalíky. S principielním partnerem se těžko hraje betl – prokoukne vás. Jak kdysi napsal básník Ivan Diviš o jazzu: „Jazz je dozajista velký, proto je tak nenáviděn“ On to napsal o jedné hudební subkultuře v éře nekulturního marasmu vrcholící totality. My to můžeme říci o enfant terrible naší politické scény dnes. Smysl je týž.
Čekají nás volby a s nimi tuny zaměnitelných slibů, lží a frází. Jen těch myšlenek bude pomálu. Volič bude těžko vybírat mezi jedním a druhým koridorem do tmy. A tak jediná otázka, která v této souvislosti dává smysl, zní takto: Dokáže někdo skutečně nahlas praštit do stolu a vyzvat k návratu ke skutečným hodnotám a myšlenkám? Nebo už je pozdě a o toto zboží přestal být zájem? To je, oč tu běží!