Ivan David
23. 9. 2020
Objíždím zemědělské podniky v ČR, abych s jejich experty konzultoval dopady připravované reformy Společné zemědělské politiky EU a společně s nimi připravil příslušné pozměňovací návrhy. Na silnicích je vidět, že se blíží volby. Stavební firmy chvátají s prací, aby je mohly vyfakturovat ještě stávající politické garnituře, s níž byly zakázky dohodnuté. Včetně „víceprací“. A těch není zrovna málo. Dosluhující správci veřejných peněz se na poslední chvíli „zuřivě“ snaží utratit, na co ještě dosáhnou. Billboardy, letáky a inzerce v tisku v rámci předvolební kampaně jsou „drahý špás“, a tak se hodí každá provize.
Rozestavěnost/rozkopanost silnic je letos rekordní. Cesta z Prahy do Novohradských hor, která normálně trvá 2,5 hodiny, se nyní natáhla na téměř 4 hodiny jízdy. Na cestě, která má být podle plánovače tras dlouhá 167 km, dokázali správci komunikací umístit 16 objížděk. Plánování prací je naprosto chaotické.
Ještě v létě byl tento dopravní chaos aspoň „jakž takž“ značen oranžovými objížďkovými značkami a směrovkami. Jak se zkracuje doba do voleb, dostávají se „plánovači“ prací pod stále větší časový tlak. Nějak už jim často nezbývá čas uzavírku nejen konzultovat s ostatními správci komunikací, policí, obcemi apod., ale ani označit dopravními značkami. Při cestě do jižních Čech může řidič snadno narazit na značku zákaz vjezdu s dodatkovou tabulkou oprava komunikace. U zátarasu se chaoticky otáčí auta s naštvanými řidiči, kteří si pak „na svou pěst“ hledají cestu „okolo Třeboně“. Spatřit lze i proudy aut valících se nadivoko polní cestou. Ještě že zemědělci stihli včas sklidit obilí.
Možná se ptáte, proč o tom píše europoslanec, když krajské volby a způsob opravy státních i krajských silnic je vnitrostátní problém. Jenže ona s tím EU souvisí. Zběsilé tempo kopání na silnicích je též důsledkem faktu, že letos máme poslední rok Víceletého fiskálního rámce 2014 až 2020. Stát i kraje právě utrácí poslední peníze z letos končícího sedmiletého rozpočtu EU.
Rekonstrukce silničních mostů i železničních přejezdů byly mnoho let odkládány. Čekalo se, až úředníci v Bruselu schválí dotační program na jejich opravy. Schvalování dokumentace často trvá i 3 roky. Proto neprobíhají opravy plynule, ale napřed se dlouho čeká na práci, a pak se kope jako o život. Bez ohledu na to, že některé úseky silnice jsou v dezolátním stavu a už měly být dávno opraveny.
Kdo jezdí po ČR autem častěji, mohl si už všimnout, že letos silničáři opravují i úseky, které byly rekonstruovány poměrně nedávno. Třeba loni. Co na tom, že o pár kilometrů dál je silnice, která připomíná „tankodorom“ a potřebovala by opravit mnohem akutněji. Jenže tankodrom je v kategorii silnic, na které EU zrovna žádné dotace nedává. Takže řidiči, kteří po ní musí jezdit, mají smůlu. V letošním roce Brusel proplácí opravy mostů a železničních přejezdů. Proto jich je tolik rozkopaných. Akce musí být vždy spolufinancována z národního rozpočtu, takže ve státním ani krajském rozpočtu už pak nezbývají peníze na běžné opravy silnic, které by to nutně potřebovaly, ale momentálně nejsou dotované z EU. Na rekonstrukci loni pravené silnice jsou momentálně dotace a ty se musí „dočerpat“, aby je stát nemusel vracet do Bruselu.
Staré české přísloví říká, že všechno má svůj konec, jen salám, jitrnice, tlačenka a rohlík mají konce dva. Naši silničáři kopou tak zběsile možná proto, že vědí, že konec už je na dohled. Celostátním politikům, kteří spravují naše společné státní peníze, budou muset ještě příští tok vydělat na parlamentní volby, ale pak nastanou hubená léta. Předseda vlády Andrej Babiš (ANO) na červencovém summitu Evropské rady souhlasil s Víceletým fiskálním rámcem pro léta 2021 až 2027, v němž budou seškrtány peníze na Strukturální fondy. Tedy na dotace, z nichž jsou v ČR opravovány mimo jiné silnice a dálnice. Český premiér současně souhlasil s tím, že od příštího roku bude český státní rozpočet platit do rozpočtu EU o 40% větší příspěvek podle hrubého národního důchodu. Na nějaké stavění dálnic nebo opravy silnic nám tedy zbude ve státním rozpočtu mnohem méně peněz.
Premiér Babiš souhlasil s převedením peněz v novém sedmiletém rozpočtu ze Strukturálních fondů na projekty Zeleného údělu. Místo stavění dálnic a oprav silnic nás tedy čeká budování dobíjecích stanic pro elektromobily podél rozbitých cest. Těšit se mohou i stavitelé fotovoltaických elektráren, kterých u nás nemáme na polích zrovna málo. Přibudou další, protože jejich budování stejně jako výstavbu větrných turbín bude EU dotovat jako nikdy před tím.