Profesor Mojmír Grygar |
Mojmír Grygar
18. 5. 2020
1. Panu Hřibovi, pirátovi, se zachtělo vysoké politiky. Zatímco jeho karibští bratři si nikdy nekladli tak vysoké cíle, spokojili se s lupem dopadených a vybrakovaných kupeckých lodí, on se tím nespokojil.
Podle hesla Pusťte nás na ně! (čti Pusťte nás k lizu!) se má pirát spokojit pytli naplněnými stříbrňáky, zlaťáky, drahými šperky – starosti o to, zda v Anglii, v americké Unii nebo ve Francii vládnou bílí, zelení nebo modří, přenechali místním bařtipánům v parukách nebo najatému dorostu ve vojenských čepicích. Ale náš primátor je náročný a ve své ctižádosti se zpronevěřuje svým předchůdcům a vzorům. Jeho odvážná parta pod černou vlajkou dosáhla toho už dost – nezaložila žádnou stranu, nepotřebuje krajské ani okresní výbory, stačí jí internet, ta pružná síť, na které se tak dobře houpá. Získali navíc velké peníze za volby a mohou si je rozdělit mezi sebou – proč by je měli utrácet za sekretariáty a personál? Voliči v Praze je pustili k lizu, pardón na ně, na ty utrácivé předchůdce, a výsledek se již dostavil. Mnozí piráti v nových funkcích se již napakovali – požádejte je, prosím, aby zveřejnili seznam svých příjmů plynoucích z obětavé služby matičce Praze. Samozřejmě vám nic takového neprozradí – viděl to kdy svět, aby jejich karibští předci vyštěbetali, kolik a kde si nahrabali?
Budiž. Ale panu Hřibovi se přesto zachtělo vstoupit do vysoké politiky. Kde si má vzít vzor, komu má housti do noty, mu nedělalo žádné potíže. Za vzor si vzal nejbohatší a nejvlivnější politické spřeženectví, jímž není nikdo jiný než americká Republikánská strana. Kolik jen peněz dostávají jejich politici od pohádkově bohatých sponzorů, od bratří Kochových, od Rockefellerů, od pana Feinbergera, dovedně kupčícího s adresami facebooku, a od desítek dalších kalifornských, texaských nebo chicagských magnátů! To je ten pravý vítr do plachet ctižádostivého piráta, jemuž ze zachtělo vysoké politiky.
2. Začalo to útokem proti rudé Číně. Pan Hřib dobře sledoval, jak president Trump opouští korektní – nedej bože přátelský! – vztah k prezidentovi Si Ťin–pchingovi a jak zahajuje obchodní válku s velmocí, která má obrovské zásoby dolarů, v mnoha technických oborech šlape Americe na paty a v některých ji dokonce předčí. Svého času jsem zaznamenal, že rudá Čína má v Šanghaji nejrychlejší počítač světa; vzápětí dostali americké vojenské laboratoře příkaz, aby tohoto prvenství Číňany zbavili. To se jim pak za nějaký čas přece jen podařilo. Ale marná sláva! Když vás někdo, byť jen na chvíli, zbaví prvenství v nejprestižnější vědecké disciplině, není to příjemný pocit. Kdo sleduje westerny, ví, jak na takovou pohanu reaguje pistolník, hrdina amerických dětí od šesti do šedesáti let. Takovým přešlapům je třeba zabránit! A jak? Ostří hoši z CIA to vědí: aktivizovat všechna slabá místa čínského komunistického (přesněji komunisticko-kapitalistického) režimu. A tímto citlivým podbřiškem Pekingu je Tibet, Hong-kong a Tajvan.
A v této chvíli pan Hřib pohotově zareagoval na Tibet. Použil k tomu tibetskou vlajku, kterou u nás prodává několik firem s donáškou až do bytu, a přidružil ji k vlajkám spřátelených zemí. Tato vlajka, kterou v roce 1912 navrhl 13. dalajlama, předchůdce dnešního usměvavého dalajlamy, plní funkci červeného kusu látky, spolehlivě vyvádějícího býka v španělské aréně z klidu. Buď jak buď, naši horliví vlajkonoši tibetské vlajky nic nevědí a ani nepotřebují vědět o despotických praktikách tibetských vladařů. Mohl bych citovat desítky cestovatelů, misionářů, etnografů, znalců buddhismu, geografů, diplomatů, kteří udivovali Evropany, Američany a čtenáře všech kontinentů vyprávěním o neuvěřitelných životních podmínkách Tibeťanů. Ty zvláštnosti nevyplývaly jen z extrémních přírodních úkazů, ale především z despotické centrální moci, od které se všechny ostatní asijské despocie mohly učit, jak držet lid na co nejkratší uzdě, jak ho hmotně a duchovně ovládat.
Nevím, zda tato malá lekce z aktuálních dějin Tibetu bude panu Hřibovi co platná. Ale snad ho něčím přece jen poučí: až bude při nejbližší příležitosti mávat tibetskou vlajkou, může přitom hlasitě protestoval proti tomu, že čínští okupanti boří staré tibetské mravy. Mezi ně patří také nerušená sexuální svoboda bratří a sester v jedné rodině .Tak se pan Hřib může stát velebitelem matriarchátu. To ostatně nepřímo odpovídá tomu, že za jeho vlády vztyčí na Staroměstském náměstí podivný architektonický paskvil, vydávající se za pobělohorský sloup zasvěcený Panně Marii.