20. 1. 2020 zelv
Letecký průmysl na Ukrajině se ocitl na pokraji zániku kvůli odmítnutí spolupráce s Ruskem, uvádí se v článku kyjevských novin Den. Redaktorkou listu je Larisa Ivšinová, manželka exhlavy Služby bezpečnosti Ukrajiny Jevgenije Marčuka. Materiál novin poznamenává, že do roku 2014 se letadla, která se konstruovala na ukrajinském závodu Antonov, většinou skládala z ruských komponent. An-148 se vůbec vyráběl ve Voroněži.
Po státním převratu na Ukrajině se Kyjev pokoušel posílit spolupráci se západními dodavateli, ale vyjednávání k ničemu rozumnému nevedla, konstatovali autoři článku.
“Ti odmítli ukrajinskou stranu, prý by to vedlo k tomu, že by už byli v konfliktu s Ruskem, což by ovlivnilo obchodní vztahy”, říká se v článku.
Ukrajina se pokoušela nahradit komponenty z Ruska vlastními součástmi, nicméně neúspěšně. Jak se uvádí v článku, Kyjevu prostě chybí peníze na takové projekty. Kvůli absenci alternativy ruským součástem byly ohroženy smlouvy s Peru a Saúdskou Arábií.
V souvislosti s tímto se ukrajinské letecké společnosti obrátily na vládní úřady se žádostí, aby byly zrušeny sankce na 23 společností v Rusku.
“Už jsme sestavili seznam, zaslali jej i Nejvyšší radě, i vládě, i Radě národní bezpečnosti a obrany”, sdělil ředitel pro korporativní práva a investiční projekty Motor Siče Vladimír Semjonov.
Vztahy obou států se zhoršily na pozadí státního převratu v Kyjevě v roce 2014. Potom na Ukrajině začala občanská válka. Kyjev nejednou a neodůvodněně obviňoval Moskvu z údajného “vměšování” do vnitřních záležitostí země. Přitom ruská strana často poukazovala na to, že není stranou bojových operací na Donbasu a že přeje Ukrajině překonání vnitřní krize.
Nehledě na to, nazývá Kyjev od roku 2015 Rusko “státem-agresorem” a vyzývá západní země, aby podpořily jeho pozici omezujícími opatřeními.
Pro Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová