Ivo Rušák
23. 11. 2019
Adresa článku odkazovaného v první větě níže: ZDE
Dne 12.11.2019 vydala ČTK stručnou zprávu (zde), v níž cituje ministra obrany Lubomíra Metnara, který se měl takto vyjádřit k vyřazení ruských bitevních vrtulníků Mi-24 z českého vojenského letectva a k nákupu US lehkých transportních a bitevních vrtulníků:
„…potřebujeme nahradit současné Mi-24, které jsou na hraně životnosti.“ (1)
Dále se ve zprávě uvádí, že nové US vrtulníky pořídíme:
„…za cenu, za kterou by je kupovala americká armáda.“. (2)
Nemenší důležitost má též jeho prohlášení, že:
„…potřebujeme se odvázat od závislosti na ruské provenienci,…“ (3)
K větě (1):
Ruské vrtulníky Mi-24V byly pořízeny v rámci deblokace ruského dluhu v roce 2006 (dohodnutá hodnota: 8,88 mil. USD/ks), a tedy při technické životnosti cca 25 let jsou zhruba v polovině svého životního cyklu. Ve státech NATO bývá zvykem, že letecké zbraňové systémy v tuto dobu podstupují tzv. MLU, neboli Mid-Life Upgrade (upgrade v polovině životnosti), aby mohly plnohodnotně sloužit i v nových podmínkách až do konce své technické životnosti.
K větě (2):
Průměrná jednotková cena vrtulníků UH-1Y Venom (lehký transportní) se uvádí 26,1 mil. USD a AH-1Z Viper (lehký bitevní) je 27 mil. USD u přestavěných ze starší verze a 31 mil. USD u nově vyrobených. Vzhledem k tomu, že vrtulníky UH-1Y/AH-1Z používají pouze US Marine Corps, dá se usuzovat, že je koupily za tyto ceny. USA nabízejí (tedy spíš vnucují!) ČR 12 (8 + 4) vrtulníků UH-1Y/AH-1Z za 14,6 miliardy Kč, tedy v přepočtu průměrně za cca 60 mil. USD/kus(!!!).
K větě (3):
Ano, pokud považujeme Rusko za úhlavního nepřítele, jak prohlašují zpravodajské služby USA a ve shodě s nimi naše BIS a pan generál Petr Pavel (ale už takřka nikdo jiný na světě), pak by to bylo pochopitelné. Jenže i v rámci V4 jsou názory poněkud odlišné:
Maďarsko si postupně pořídí lehké víceúčelové a střední víceúčelové vrtulníky Airbus, tedy 20 x H145M (průměrná jednotková cena ve světě: 15 mil. USD/ks, USA je pro vojsko nakoupily jako UH-72 Lakota za 7,76 mil. USD/ks) a 16 x H225M (průměrná cena 24,4 mil. USD/ks), ale do doby, než budou všechny dodány a než jednotky dosáhnou plné bojeschopnosti, bude provozovat své Mi-24, které už 2 roky postupně reaktivuje z uložených zásob a nechává si je v Rusku repasovat.
Polsko se zatím pro nové vojenské vrtulníky nerozhodlo, neboť vyvíjí vlastní lehké transportní i lehké bitevní vrtulníky a US firma Sikorsky přímo v Polsku kompletně vyrábí víceúčelové bojové vrtulníky UH-60 Blackhawk, které tak mají naději, stát se v budoucnu standardním víceúčelovým vojenským typem v Polsku. Než ale bude rozhodnuto, modernizuje PR své vrtulníky Mi-24 stejného i většího stáří než ty „české“, a to na špičkovou světovou úroveň.
A abychom si uvedli příklad i odjinud ze světa:
Jižní Korea si v letech 1995 až 1998 pořídila v rámci deblokace ruského dluhu celý prapor tanků T-80 a prapor bojových vozidel pěchoty BMP-3. V letech 2002 až 2006 si pak ještě Jižní Korea dokoupila další prapor modernizovaných BMP-3M a 2 velitelské tanky T-80, takže dnes má ve výzbroji 35 T-80 a 70 BMP-3. Nejspíš tedy nepovažuje Rusko za tak velkou hrozbu, aby se musela „odvázat od ruské provenience“, nebo si dovedla zajistit dodávky náhradních dílů a vytvoření opravárenské základny takové, aby tato vozidla byla bojeschopná i v případě konfliktu s kýmkoli.
Mimochodem, my pro vrtulníky Mi-24 (ale i Mi-17/171) takovou průmyslovou základnu s jedinečnými výcvikovými, opravárenskými a modernizačními schopnostmi máme. Ale pokud přejdeme výhradně na US vrtulníky, tak nic takového pod svou svrchovanou kontrolou mít nebudeme(!).
Proč tedy ministr obrany ČR lže o stáří ruských vrtulníků v ČR, kardinálně lže o ceně těch amerických, ale tak trochu lže i o naší fatální technické závislosti na Rusku, když nás naprosto neuvěřitelně předraženým nákupem naprosto nevhodných US vrtulníků přivede do skutečné absolutní vojenské závislosti na (vojenském letectvu a leteckém průmyslu) USA? Kdo jej k tomu nutí, jak a proč?!?