Georgij Lučnikov
8. 9. 2019 ukraina
Bezpečnostní služba Ukrajiny (SBU) provádí další vyšetřování v předsoudním řízení pro podezření z vlastizrady, diverzní činnosti a spolupráce s Ruskem. Je pravda, že tentokrát se jedná o strategický objekt Ukrajiny, akciovou společnost Motor Sič, o kterou má ve skutečnosti velký zájem Čína. Ve středu večer, 4. září, tisková služba SBU informovala Radio Svoboda o vyšetřování na vysoké úrovni.
“Probíhá předsoudní řízení v trestním řízení kvůli podezření z trestných činů podle čl. 14 odst. 1, článku 113 a článku 111 odst. 1 trestního zákoníku Ukrajiny, a to z důvodu přípravy diverze – akcí, zaměřených na zničení akciové společnosti Motor Sič jako objektu, který má velký národohospodářský a obranný význam, a také poskytování pomoci zástupci společnosti Motor Sič Ruské federaci při provádění podvratné činnosti proti Ukrajině cestou dodávek vojenské produkce a produkce dvojího použití”, uvedla tisková služba.
SBU nezveřejnila podrobnosti vyšetřování s odkazem na normy trestního řádu, týkající se nepřípustnosti zveřejňování údajů o operativní vyšetřovací činnosti a vyšetřování v předsoudním řízení.
Není to první takové obvinění proti Motor Sič. Dříve v červenci 2019 SBU oznámila, že společnost Motor Sič financovala DLR.
Obvinění proti strategické ukrajinské společnosti následují jedno za druhým. A to není náhodné: USA se velmi zajímají o to, co se v tomto podniku děje. Je to tak vážné, že John Bolton, poradce prezidenta USA pro národní bezpečnost přiletěl koncem srpna do Kyjeva.
Americký zájem
Začátkem léta – 7. června – obdržel Antimonopolní výbor Ukrajiny žádost od koncernu Ukroboronprom a čínských společností Skyrizon a Xinwei Group na prodej více než 25% a 50% akcií společnosti Motor Sič pro společné řízení a kontrolu podniku. Po více než dvou měsících se ukázalo, že čínské společnosti slíbily, že poskytnou ukrajinskému leteckému průmyslu granty ve výši 100 milionů USD, pokud jim Antimonopolní výbor Ukrajiny vyjde vstříc.
Tato dohoda velmi znepokojila USA, které se obávají posílení Číny. Té se záporožský podnik Motor Sič, nebo přesněji jeho technologie a vědecký potenciál, sejdou při práci na motorech Xian WS-15, které by měly být instalovány do čínských stíhaček páté generace.
Američtí zástupci se vydali na Ukrajinu. V srpnu navštívil zemi poradce amerického prezidenta pro národní bezpečnost John Bolton. Během setkání s reportéry vyjádřil znepokojení ohledně ukrajinsko-čínské spolupráce.
“Bojíme se o krádež obranných technologií, protože nová čínská letadla se velmi podobají americkým F35″.V této souvislosti, protože Ukrajina má zájem na vývoji svých obranných technologií, jsme vyjádřili naše návrhy a úvahy”, řekl Bolton.
Přičemž přímo nehovořil o hrozbě prodeje společnosti Motor Sič Číňanům.
“Nemluvíme o konkrétních dohodách.To je svrchované právo Ukrajiny. Vyjádřili jsme naše znepokojení nad riziky takové spolupráce vzhledem ke krádeži našich technologií. Mluvíme o tom se všemi našimi přáteli”, řekl Bolton.
Jeho výroky však byly vnímány právě v kontextu nadcházející ukrajinsko-čínské dohody.
Vypukl diplomatický skandál.
“Před několika dny navštívil Ukrajinu poradce prezidenta USA pro národní bezpečnost John Bolton. Během návštěvy se vyjádřil nepřátelským způsobem o spolupráci mezi Čínou a Ukrajinou … USA nesmí bezostyšně zasahovat do zahraničních vztahů Ukrajiny a Číny a požadovat volbu mezi USA a Čínou … Ukrajina nepotřebuje externí mentory. Jsem naprosto přesvědčen o společné budoucnosti Ukrajiny a Číny”, řekl čínský velvyslanec Du Wei na Ukrajině 30. srpna.
Zároveň tvrdě zkritizoval Spojené státy za slova o tom, že Číňané ukradli duševní vlastnictví jiných zemí.
A když tedy Antimonopolní výbor Ukrajiny měl konečně oznámit své rozhodnutí o koupi akciové společnosti Motor Sič Číňany, začalo další šetření, týkající se podniku.
Je v tom ruská stopa?
Poslední letní den – 31. srpna – byl v blízkosti Moskvy ukončen další Mezinárodní letecký a kosmický salon (MAKS). Při procházce mezi letadly, představenými na salonu, mohli návštěvníci vidět i letoun An-2-100.
Kromě názvu slavného kyjevského leteckého a kosmického konstrukčního centra však byl na jeho boku ještě jeden nápis, který se vztahoval k Ukrajině – Borisfen. Takto starověcí Řekové nazývali Dněpr. A to je název jedné ze společností, které se zúčastnily MAKS-2019. Společnost Borisfen se zabývá opravami a údržbou leteckých motorů.
Generálním ředitelem podniku je Petr Kononěnko, rodák ze Záporoží. Od roku 1983 zastával různé funkce v podniku Motor Sič a v čele Borisfenu je od roku 2009. Mimochodem, jak se ukázalo později, běloruský An-2-100 byl na MAKS-2019 vybarven firemními barvami závodu Motor Sič.
Ukrajinská média tvrdí, že Borisfen i několik dalších ruských společností kontroluje čestný ředitel společnosti Motor Sič Vjačeslav Boguslajev. V červenci žurnalistický projekt Bihus.Info vydal materiál, ve kterém obvinil Boguslajeva a Motor Sič ze spolupráce s Ruskem. Zejména z dodávek částí motorů ruským státním společnostem a silovým rezortům, a také služeb při údržbě motorů.
Materiál se objevil “včas”, právě v době, kdy byla v médiích aktivně diskutována čínská smlouva s Motor Sič.
Kromě toho sám Boguslajev dříve neskrýval skutečnost, že rusko-ukrajinská spolupráce by se měla rozvíjet. I v době, kdy byl členem Strany regionů, byl součástí té skupiny, která se snažila odradit prezidenta Viktora Janukoviče od podpisu dohody o přidružení k EU. A Boguslajeva lze pochopit: bez Ruska je jeho podnik Motor Sič fakticky odsouzen: Ukrajina neposkytuje množství objednávek, nezbytných pro fungování podniku. A ukončení činnosti podniku by bylo ránou pro Záporoží, kde se nachází. Mnoho lidí by se v mžiku ocitlo mezi nezaměstnanými. To je právě důvod, proč se v roce 2014 Motor Sič dostal na pokraj přežití. O pět let později bylo nalezeno řešení: koupě podniku Číňany. Ale vtom zasáhli Američané.
Aby se Motor Sič stal pro Číňany neatraktivním aktivem, uchýlila se SBU k různým metodám. Po vyšetřování Bihus.Info tiskové středisko zvláštních služeb například připomnělo “věc dávno minulou” a obvinilo Motor Sič z placení daní DLR.
Jednalo se o takový útvar podniku, jako je Sněžňanský strojírenský závod. Vyráběl klíčovou součást pro motory závodu Motor Sič – lopatky. V roce 2017 společnost Motor Sič oznámila ztrátu kontroly nad závodem. K té době z něho bylo odvezeno veškeré vybavení. Samotný závod pracoval do roku 2015 a podle údajů některých médií dokonce dodával své výrobky na Ukrajinu. Válka a blokáda Donbasu však udělaly své a závod se nakonec zavřel.
Bezpečnostní služba Ukrajiny si vzpomněla na Sněžňanský strojírenský závod teprve poté, co se ukázalo, že Číňané chtějí koupit Motor Sič, což Spojené státy velmi znepokojuje. V červenci 2019 SBU oznámila, že před více než třemi lety závod zaplatil do rozpočtu DLR více než 32 milionů rublů.
Obecně aktivita SBU v souvislosti s Motor Sič svědčí o tom, že ukrajinská zpravodajská služba nadále pracuje pro USA. Přičemž si nikdo na Ukrajině neklade otázku, co se stane se závodem Motor Sič bez smlouvy s Číňany, stejně jako nikdo předtím nepřemýšlel o tom, co se s tímto podnikem stane v případě přerušení vazeb s Ruskem. Hlavně aby “nepřipadl nepříteli”. Osud zachování vědeckého a výrobního potenciálu společnosti Motor Sič a také osud jejích zaměstnanců nikoho neznepokojuje.
Pro Novou republiku vybrala a přeložila PhDr. Vladimíra Grulichová