Kapitánka lodi Sea Watch 3 Carola Rocketová |
Ani ne tak s údivem jako se zájmem sleduji případ německé kapitánky Racketeové z neziskové organizace Sea Watch, která se rozhodla převézt do Itálie půl milionu Libyjců, i přesto, že tak porušuje italské zákony.
Odpor, který se projevuje radikalismem, revolučností, anarchismem a v krajním případě terorismem, je totiž zvláště pro mladé lidi přirozená a zákonitá reakce na přehnanou většinovou německou poslušnost. Zdánlivě to vypadá jako paradox, ale německá historie to potvrzuje. Potvrzuje to do značné míry i současnost. Německá kapitánka Sea Watch Carola Racketeová svými postoji i činy krajně radikální je. Krajně radikální bylo také politické rozhodnutí kancléřky Merkelové pozvat do Evropy běžence z „válečnými konflikty“ ohrožených zemí Asie a Afriky bez ohledu na to, co tím ostatní Evropě způsobí. Takové extrémně humánní gesto má podle mého soudu kořeny v přežívajícím německém traumatu z nacismu, vyhlazovacích koncentračních táborů a 2. světové války, tedy nejhorší lidské katastrofy nejen v novodobých dějinách. 70 let po válce se to zdá zvláštní, ale z psycholgického hlediska zdůvodnitelné: Odčinit vinu. Merkelová svým krajně humánním a radikálním gestem chtěla tuto vinu smýt, představit Německo jako vzor humanistické solidarity. Zároveň s tím ale přenáší pomocí rozdělovacích migračních kvót vinu na celou Evropu. Kolektivní evropskou vinu.
Německá kapitánka Sea Watch Racketeová jen realizuje záměr Angely Merkelové. Rovněž argumentuje tím, že žalostnou situaci v Libyi zavinila Evropa, tím že ji kolonizovala (naposledy Francie a Británie). Logicky se nabízí otázka, proč tedy libyjské uprchlíky nevozí do zemí „viníků“ (Francie a Británie) ale do Itálie? Zajímavé je i to, že za takovými extrémně radikálními ultrahumanistickými postoji stojí ženy. Domnívám se, že je to tím, že u značné části žen převažují podle lékařských statistik emoce nad raciem. Rozhodnutí Merkelové i Racketeové, které nedomýšlejí důsledky svých činů, je také naprosto iracionální, ale o to víc nebezpečné. Pro nás všechny včetně samotných Němců. Ale to už je téma pro psychology, sociology, historiky a politology.
(Pozn. edit.: Prosím autorku, aby se mi ozvala na st.blaha@gmail.com…)