Vojtěch Razima
19.4.2019 KverulantOrg a Outsidermedia
Kverulant.org aktualizoval seznam 50 čerpacích stanic, které za nekvalitní palivo pokutovala ČOI. V seznamu naleznete i popis dopadů zjištěných závad pro motoristy. Pravidelné zveřejňování výsledků kontrol je především Kverulantova zásluha, když se mu v roce 2011 podařilo změnit letitou praxi ČOI. Ta od té doby zveřejňuje jednotlivá rozhodnutí o pokutách.
Kverulant.org aktualizoval seznam 50 čerpacích stanic, které za nekvalitní palivo pokutovala ČOI. V seznamu naleznete i popis dopadů zjištěných závad pro motoristy. Pravidelné zveřejňování výsledků kontrol je především Kverulantova zásluha, když se mu v roce 2011 podařilo změnit letitou praxi ČOI. Ta od té doby zveřejňuje jednotlivá rozhodnutí o pokutách.
I díky Kverulantovým seznamům se kvalita benzínu i nafty zásadně zvýšila, i když se stále najdou velké pumpařské řetězce, které vědomě prodávají špatné palivo. Co však klasické pohonné hmoty naopak systémově znehodnocuje a zdražuje, je povinné přimíchávání biosložek.
Kverulant vypočetl, že majitelé benzinových vozů v roce 2018 připláceli 39 haléřů na litru a při nájezdu 18 000 a průměrné spotřebě 8,5 l/100Km jim tak erár vytáhl za rok z kapsy 595 korun.
Majitelé naftových motorů připláceli 35 haléřů na litru a při nájezdu 18 000 a průměrné spotřebě 7,5 l/100Km jim tak erár vytáhl za rok z kapsy 477 korun.
Celkem motoristé v roce 2018 vydali při tankování navíc částku 2,9 miliardy korun.
Od roku 2011 do roku 2018 tak stát donutil motoristy sáhnout do kapes pro téměř 22 miliard korun navíc. Koncept povinných biopaliv má také řadu dalších negativních vedlejších dopadů. Proto je již od roku 2010 cílem Kverulanta zastavit toto škodlivé plýtvání. To se mu společně s dalšími daří. EU zrušila povinnost přimíchávat biosložky.
Nedávno navrhly čtyři desítky poslanců zrušit povinné přimíchávání zcela. Stále však není vyhráno, protože hlavní producent biopaliv Andrej Babiš na nich vydělává miliardy.