Jaroslav Ludil
4.1.2018
Dobrý den, v místě dnešního 12 milionového čínského města Šenčen stála ještě roku 1979 chudá rybářská vesnička s pár stovkami obyvatel. Dnes má toto obří město velikosti Moskvy plně elektrifikovanou hromadnou autobusovou dopravu. Jako první na světě.
Po městě jezdí 16 359 elektrobusů, které se nabíjejí v 510 zastávkách na 8000 nabíjecích bodech. 100 % městských autobusů je na elektrický pohon. Pokud jde o taxíky, těch je na elektřinu zatím “jen” ?? – 62,5 % !
Během dvou let, roku 2020, budou i taxíky ze 100 % elektrické. My ovšem zase jenom kecáme a přihlížíme. Možná naše děti či vnuci zažijí i u nás něco podobného. To už ovšem budeme mít za Čínou zpoždění jedné generace.
Kdo si dnes troufne říci, v jakém roce bude mít naše Praha 100% elektrických autobusů i taxíků ? Nikdo. V čínském Šenčenu autobusy ročně nemusí spálit asi 400 milionů litrů nafty v ulicích. O to se zlepšilo místní městské ovzduší.
Roku 2018 dosáhne v Číně prodej elektrických osobních aut 1 milion, tedy 4 % celkového počtu. Toto číslo bude ovšem prudce stoupat.
Měli bychom se do Číny jezdit učit. Jsou už daleko před námi. Mají v ulicích 200 milionů jednostopých elektrických vozidel, /skutry, motorky, kola/, 350 000 autobusů a přes 1 milion osobních aut. Čína už začala s dodávkami svých elektro “dabl” busů BYD do ulic britské metropole Londýna.
Zdroj
Video ukazující provoz čínských duble-dacker-busů v Londýně: