– kou –
31.12.2017 PrvníZprávy
Přes všechna obvinění proti Rusku ze zasahování do prezidentských voleb v roce 2016 v USA, stále ještě nebyly zveřejněny jakékoliv vážné důkazy o spiknutí mezi volebním štábem Donalda Trumpa a Moskvou.
Značně zaraženě to uvedl The Washington Post. Navíc dostupné důkazy nepodporují myšlenku, že Rusové v sociálních sítích uplatnili „chytrou strategii”, aby zajistili vítězství současného prezidenta Spojených států. Jedná se o první přiznání amerického mainstreamového média!
Pro (nejen) americké čtenáře to musí být naprostý šok. Po roce mediální a politické skandalizace, která hlásila Američanům a celému světu, že Rusko a Putin brutálně zasáhli pomocí „fake news“ a sociálních sítí do chodu amerických prezidentských voleb v roce 2016 a narušili tak „americkou demokracii“, a kdy se dodnes tato obludná teze tesá do kamene jako hotový fakt, přichází rozčarování.
Navíc stále ještě neexistují žádné zvláštní důkazy o tom, že ruské úsilí v sociálních sítích bylo v roce 2016 něco vážného, napsal The Washington Post a zní to jako kladivo do plechu.
„Už nějakou dobu víme, že se provádí několik vyšetřování ruské intervence ve volbách v roce 2016, aby se zjistilo, zda nepomáhali lidé ve spojení s Trumpovou volební centrálou Rusku v oblasti digitálních technologií. V červenci jsme dokonce začali přemýšlet o tom, jestli některý z účastníků volební kampaně nepomáhal ruskému úsilí zajistit snížení podpory Hillary Clintonové a ke zvýšení počtu příznivců Trumpa,“ poznamenaly noviny.
Jak The Washington Post poukázal, přesvědčení, že k tomu došlo, ještě posílilo po nedávné publikaci na Yahoo News, který uvedl, že se vyšetřovatelé snaží zjistit, zda ruští trollové a roboty ovlivňovali americké voliče za pomocí podpory ze Spojených států.
Taková vize událostí odráží nyní rozšířený názor na to, jak se vyvíjel předvolební závod roku 2016: Konec konců, Rusové zveřejnili stovky reklam na Facebooku. A tato reklama byla viděna miliony Američanů žijících ve státech, kde až do posledního chvíle nebylo jasné, pro koho voliči hlasovali. Rusové také vytvořili tisíce falešných účtů v sociálních sítích a zprávy, které byly publikovány například na Twitteru, se retweetovaly ve statisících. Navíc v řadě médií byl zveřejněn předpoklad, že s uživateli Facebooku prováděla zjevně delikátní práce. V důsledku všech těchto informací měli lidé logickou otázku, zda někdo nepomáhal Rusům v této záležitosti.
Takový obraz se vytváří, pokud dáme stranou všechno, co víme s jistotou o ruské aktivitě na Facebooku a Twitteru: zejména skutečnost, že byla ve svém měřítku skromná, mnohé nesouviselo s obsahem volební kampaně ve Spojených státech a byla bezvýznamná na pozadí zbytku toku informací v sociálních sítích spojených s volbami v Americe.
Demokraté ze zpravodajské komise Sněmovny reprezentantů USA zveřejnili jako příklad několik inzerátů, které si objednala ruská strana. Mnoho z nich se zaměřilo na otázky týkající se kulturních rozdílů ve Spojených státech. Z 30 reklam, které byly předloženy demokraty, se šest demonstrovalo v roce 2015 a bylo viděno celkem 1,2 milionem lidí. Současně bylo v posledním měsíci předvolební kampaně prokázáno pouze sedm inzerátů a obecně byla 340tisíckrát shlédnuta. A ani jedna z těchto reklam nebyla adresována voličům států, kde byli kandidáti republikánské a demokratické strany vyrovnaní. Ale existovaly reklamy zaměřené na obyvatele Texasu a New Yorku, z nichž žádný nepatřil k takzvaným “váhavým” státům.
Ruská aktivita v Twitteru, jak uvádí noviny, byla také nevýrazná ve srovnání s celkovým tokem tweetů týkajících se voleb.
Možná někdo může tvrdit, že existuje nějaká tajná informace o ruském zásahu, díky čemuž můžeme konstatovat, že problém je vážnější. Nicméně nedávno republikán Jim Hymes z House Intelligence Committee řekl CNN, že nevidí žádné vážné důkazy o zločineckém spiknutí, které by nebylo známo americkému lidu.
„Ukázalo se, že dostupné důkazy nepodporují myšlenku, že Rusové v sociálních sítích zavedli mazanou volební strategii, která zajistila vítězství Trumpa,” dodal The Washington Post.
Pozoruhodné je, že The Washington Post se tak nějak snaží od šílené kampaně o zásahu Ruska do amerických voleb a americké demokracie distancovat – psala to jiná média a tvrdili do jiní – ve skutečnosti patřil spolu s The New York Times k vlajkovým mediálním lodím, které „ruský případ“ žhavily do běla. Absurdita tohoto jevu je pak dokonána obhajobou fanatické rusofobie, která žene americké politiky a společnost do „konfrontace“ s Ruskem. A že by se tento směr nějak změnil, je pochybné.
(kou, prvnizpravy.cz, washingtonpost.com,)
Související článek:
Le Monde diplomatique: Ruský zásah – od posedlosti k paranoie!