Dragoun míří do armády. Bévépéčko, které ohromí silou, výzbrojí i ochranou

Napsal/přeložil: mbi
V Rusku se zrodilo superBVP. Ačkoliv jeho název BMP-3 Dragun odkazuje k označení známého a úspěšného ruského bojového vozidla pěchoty BMP-3, Dragun je zcela nový stroj s koncepčně jiným uspořádáním. A také s extra výkonným pohonným ústrojím.


Ministerstvo obrany Ruské federace spolu s koncernem Traktorové závody dokončily zkoušky nového bojového vozidla pěchoty BMP-3 Dragun. Vozidlo je vybaveno přeplňovaným naftovým motorem UDT-32T s maximálním výkonem 816 HP (608 kW).

Hlavní výzbroj „dragouna“ mohou alternativně představovat kanony ráže 57, 100 nebo dokonce 125 mm. Přitom až dosud byla ráže 125 mm určena spíš pro tanky.

Nové BVP si zachovalo pohyblivost starších typů a jde o plovoucí obrněnec schopný překonávat vodní překážky. Díky výzbroji a svým schopnostem již dostalo i přezdívku „super BVP“. (Pozn.: v češtině BVP = bojové vozidlo pěchoty, v ruštině BMP totéž = боевая машина пехоты.)

Vývojové práce a již i provozní testy nového BVP byly v minulých dnech dokončeny. Také koncern Traktorové závody redakci Izvestijí ubezpečil, že Dragun s motorem UTD-32T je připraven k výrobě. Podrobnější informace pak odmítl poskytnout.

Odborník na tankové zbraně Sergej Suvorov uvedl, že ministerstvo obrany v současné době posuzuje hned několik koncepcí dalšího vývoje bojových vozidel pěchoty. Plánuje se, že nové typy BVP budou vybavovány různými typy výzbroje, aktivní i dynamické ochrany a také systémy řízení boje.

BMP-3 Dragun bylo vybaveno dodatečnou dynamickou a aktivní ochranou. „To vedlo ke zvýšení celkové hmotnosti vozidla z 18 na 21 tun, což si následně vyžádalo vývoj nového, výkonnějšího motoru“.

Až dosud se do předchozích BMP-3 instalovaly motory UTD-29 a UTD-32 s výkonem mezi 500 a 600 HP. Jedná se o běžné, atmosférické vznětové motory. Nový motor UTD-32T má díky přeplňování výkon zvýšený o 200 HP. Dragoun díky tomu dosahuje rychlosti až 70 km/hod na silnici a 10 km/hod při plavbě.

Stroj může být vybaven třemi typy bojových modulů: standardní výzbrojí BMP-3 složenou ze 100mm kanonu 2A70 spřaženého s 30mm automatickým kanonem 2A72 a s kulometem PKTM ráže 7,62 mm, dále pak zcela novým automatickým dálkově ovládaným modulem AU-22 Bajkal s 57mm kanonem, anebo také 125mm kanonem. Zbraň této ráže nebyla až dosud na BVP použita a je charakteristická spíš pro tanky.

„Existence několika typů výzbroje BVP-3 dokládá, že zvažováno je hned několik možností využití Dрagunu v bojových akcích,“ konstatoval Sergej Suvorov.

„Ministerstvo obrany by ho rádo vidělo téměř jako tank. Na druhou stranu je ale BVP zbraní pěchoty a jeho místo v boji by nemělo být před tanky, ani by je nemělo nahrazovat. BVP má být především prostředkem přepravy pěších jednotek a jejich palebné podpory. Jeho schopnosti by tedy měly být širší než u BTR (běžných obrněných transportérů); musí být schopno bojovat i s tanky, ale hlavním úkolem je i nadále umlčení palebných prostředků nepřítele, které brání vlastní pěchotě v postupu.“

Analytici z americké prestižní výzkumné instituce RAND zařadili BMP-3 Dragun do seznamu čtyř nejsilnějších BVP světa. Výkonem motoru předčí všechna (srovnatelná) zahraniční BVP. Do amerického konkurenta M2 Bradley je podle modifikace instalován motor Cummins VTA-903T500 s výkonem od 500 do 660 HP. Italské BVP Dardo má turbo-diesel Fiat 6V MTCA o výkonu 512 HP a např. francouzské kolové BVP VBCI motor Renault D12D s výkonem 550 HP. Experti však u ruského BVP zdůraznili i velkou palebnou sílu, mobilitu a schopnost plavby. (Autoři vynechali německé BVP Puma poháněné dieselem MTU V10 892 o výkonu 800 kW/1100 HP a také zbrusu nové čínské VN17 s motorem FX0012 o výkonu okolo 1000 HP, nicméně je pravda, že obě tato vozidla jsou v „jiné hmotnostní kategorii“, jelikož jsou o polovinu, resp. o třetinu těžší než ruský Dragun – pozn. Geo).

mbi, Eurasia24.cz

Zdroj: defence.ru