29.9. 2017 Eurasia24
- překlad: mbi
Nedávné petrohradské spuštění na vodu atomového ledoborce Sibiř, druhého plavidla z plánované řady téhož projektu, definitivně potvrdilo vedoucí postavení Ruska v oblasti arktického loďstva. Loď určená k provozu na Severní mořské cestě urychlí nejkratší námořní cestu z Evropy do Asie, a zajistí tak Ruské federaci zvláštní postavení ve světovém námořním…V rámci projektu 22220 je plánováno v letech 2019–2020 postavit a uvést do provozu tři ledoborce: Arktiku, Sibiř a Ural. Budou to největší a nejsilnější arktická plavidla s jaderným pohonem na planetě. Při celkové délce 173,3 m budou schopny prolamovat i třímetrový arktický led.
Ruské prvenství v oblasti výstavby atomových ledoborců je zajištěno díky zcela unikátním technologiím kombinujícím práci jaderného reaktoru s elektromotorickým systémem.
Právě díky uvedené skutečnosti je možné konstatovat, že „ani jedna země nemůže Rusko v této oblasti v dohledné době předehnat“, jak uvedl expert Alexandr Mozgovoj.
Zdůraznil, že jaderné reaktory původně spadaly do kategorie utajovaných vojenských projektů. Ani informací o projektu 22220 a činnosti ledoborců zatím není mnoho.
Vynikající průchodnost tohoto typu ledoborců ledovými poli zajišťuje jaderný reaktor pracující současně jako motor i jako elektrárna; reaktor nejenže (teplem) vyrábí páru, která pak pohání turbíny roztáčející hřídel lodních šroubů, ale pracuje současně i jako elektrárna dodávající elektrickou energii všem spotřebičům na lodi včetně elektromotorů. Tato nezvyklá konstrukce podle Mozgového podstatně „zlevňuje provoz a usnadňuje práci posádky“.
Rusko si tuto technologii osvojilo jako jediná země na světě, a tak se státy zainteresované na rozvoji námořního obchodu spoléhají na ruskou flotilu. Zpočátku měly být ledoborce tohoto typu využity při přepravě ropy a plynu z Jamalu, Gydanského poloostrova a z šelfu Karského moře do Asie. Dnes ale Severní mořská cesta velmi zajímá země Eurasie i Velkou Británii jako možnost přepravy běžných nákladů nejkratší a nejlevnější trasou.