Vladimír Stwora
25.1. 2017 Zvědavec
Míval jsem mobil BlackBerry Curve. Celkem mi vyhovoval a byl bych u něj patrně zůstal nebýt toho, že jsem počátkem prosince ztratil svou příruční tašku se vším všudy: peněženkou, kreditními kartami, řidičákem, techničákem, občankou, zdravotní kartou, brýlemi, naslouchátkem – a mobilem. Kdo někdy ztratil tašku s osobními věcmi, ví, jak je to nepříjemné.
Bohužel nikdo nic nevrátil a tak postupně nahrazuji chybějící věci a doklady. Chtěl jsem původně znovu koupit BlackBerry Curve, ale ukázalo se, že už není v prodeji. Začal jsem tedy hledat v bazarech a inzerátech a náhodou narazil na zajímavou nabídku. Zánovní BlackBerry Classic ve velmi dobrém stavu za přijatelnou cenu. Neodolal jsem.
Nikdy jsem netoužil po tzv. chytrém telefonu, právě BlackBerry Curve se mi zdál jako rozumný kompromis, byl na hraně mezi tzv. hloupými a chytrými mobily, uměl surfovat na internetu, mohl jsem číst poštu, ale jinak byl vybaven poměrně chudičce v porovnání s tím, co je dnes standardem. Od operátora jsem měl garantováno 150MB datových přenosů měsíčně, většinou jsem z toho vyčerpal kolem 20MB.
BlackBerry Curve měl operační systém verze 7, můj čerstvě získaný BlackBerry Classic měl operační systém verze 10.3 – poslední, který BlackBerry vyvinula. Novější mobily z jejich dílny už používají Android. Mizerné a hloupé rozhodnutí, jedno z těch, které vedlo k rychlému konci kdysi zavedené značky, psal jsem o tom zde.
Mobil byl v továrním nastavení, žádné přídavné aplikace neobsahoval. Přes funkci BlackBerry ID jsem obnovil ze zálohy všechny své kontakty, kalendář, smsky a hotovo. Tohle má BlackBerry šikovně vyřešeno – provádí pravidelné zálohování dat na svých serverech a při ztrátě mobilu a zakoupení nového BlackBerry stačí se přihlásit stejným BlackBerry ID a firma dokáže obnovit na novém mobilu všechna data, nastavení, kalendář, telefonní čísla i smsky tak, jak byly na starém mobilu.
Po pouhých čtyřech dnech používání na mě vyskočilo varování operátora, že jsem spotřeboval 80 % datových přenosů. Jak? 80 %? Nijak jsem nezměnil své zvyky, poštu na mobilu kontroluji tak dvakrát denně, na internetu jsem byl několikrát, rozhodně ne častěji a déle, než dříve. Hudbu ani videa nestahuji, hry nehraji, upgrade software jsem nedělal, GPS mám deaktivováno, tak z čeho dospěl operátor k přesvědčení, že jsem za několik dnů stáhl 120 MB dat? Když u předchozí značky mi při stejném chování vydrželo 20 MB celý měsíc?
Navštívil jsem stánek svého operátora se žádostí o vysvětlení. Doufal jsem, že mi budou moci sdělit jaká data a jaké aplikace vyčerpaly můj datový balíček v tak krátkém časovém úseku, ale ukázalo se, že tyto informace jsou natolik tajné, že je Vodafone nesdělí ani svým zákazníkům, kterých se přímo týkají. Jediné, co mi dokázal sdělit, byl celkový objem přenesených dat.
Pracovník centra mě ujistil, že takto se dnes chovají všechny moderní mobily všech značek a doporučoval mi navýšení datových limitů. On sám prý používá 1,2GB a to mu stačí na měsíc.
Odmítl jsem navýšit data, nakonec jsme se shodli na tom že budu mít datové přenosy trvale vypnuty a budu je používat jen ve chvílích, kdy to budu potřebovat. Dobrá, dělám to. Ale otravuje mne to a zdržuje. A štve. Očividně telefon komunikuje, když by měl spát. Nějaké aplikace běžící na pozadí něco posílají někam, nebo něco stahují, aniž by o tom vlastník telefonu věděl. Nenapadá mě žádné logické vysvětlení, co se týče obsahu přenášených dat kromě těch konspirativních teorií hovořících o tom, že mobil poslouchá a hlásí pořád. Bylo by to možné? Teoreticky ano, prakticky ne, protože neustále vysílání by vybilo baterku rychleji než dosud. Takže to bude ještě něco jiného. Ale co?