Napsal/přeložil: Geo, mbi
18.12.2016 Eurasia 24
Společnost Suchoj v sobotu 17. prosince uvolnila fotografie sedmého letového prototypu ruského letounu páté generace Suchoj T-50, vyvíjeného v rámci programu PAK FA. Tento letoun má předpoklady stát se skutečným králem nebes až do příchodu strojů takzvané šesté generace.Sedmý letový prototyp PAK FA, označený Т-50-8, vzlétl z tovární letištní plochy v Komsomolsku na Amuru už 17. listopadu, záběry však byly zveřejněny až měsíc poté – po důkladném vyhodnocení.
Navzdory určitému zpoždění oproti původnímu „velkorysému“ plánu a závěrům všemožných samozvaných „expertů“ jde vývoj ruského bojového letounu páté generace dobře, jak nedávno potvrdil sám velitel Vzdušných a kosmických sil (VKS) Ruské federace generálplukovník Viktor Bondarev.
První dodávky T-50 plánované na příští rok budou podle něj realizovány v termínu. „Všechny termíny se daří dodržovat. Testy PAK FA probíhají sedmimílovými kroky,“ uvedl Bondarev.
„Letoun prokazuje vynikající technické ukazatele a letové vlastnosti. Je pro nás, letce, naší budoucností i naší nadějí. Nejen piloti, ale také inženýrský a technický personál si ho osvojují velmi úspěšně,“ prohlásil velitel VKS.
Letoun má potenciál zopakovat obrovský úspěch typové řady založené legendárním Suchojem Su-27, který je ve službě už třicet let a mnoho roků ještě bude – nehledě na přibývající nové zakázky jeho modifikací Su-30SM a Su-35S.
I stroj vzešlý z programu PAK FA bude ve výzbroji mnoho desítek let a velkou část své služby stráví na absolutní světové špičce i v porovnání s ostatními letouny páté generace.
Oproti typu, který bude početně nejrozšířenější, totiž americkému F-35 Lightning II, nabízí dvoumotorový T-50 mnohem lepší poměr tahu k hmotnosti, celkově výrazně vyšší výkon – a například schopnost ustáleného letu nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování – i propracovanější aerodynamiku.
V porovnání s hmotnostně i výkonnostně podobným americkým F-22 Raptor je zase nový Suchoj skutečně víceúčelovým letounem, schopným nést rozměrnou přesnou protizemní a protilodní munici v trupových zbraňových šachtách.
A nový nový čínský Chengdu J-20 sice ruský program časově „o něco předběhl“, ale i čerstvé sériové stroje pohánějí ruské motory řady AL-31F, vyvinuté pro letouny Su-27 a Su-30. Zatím nejsou k dispozici informace o tom, že by Číňané zahájili zkoušky vlastní adekvátní pohonné jednotky pro letadla páté (v Číně čtvrté) generace.