28.2. 2016 Eurasia24napsal/přeložil mbi
Při výrobě dílů z uhlíkových kompozitů pro letoun MC-21 využívají ruští výrobci ty nejmodernější technologie a předstihují tak vývojáře amerického Boeingu, informují japonská média. K článku je video z konstrukce trupu letounu. Ruským vývojovým pracovníkům v závodě Aerokompozit v Uljanovsku se podařilo vyvinout takovou technologii využití karboxylových materiálů při výrobě kompozitových dílů (nového dopravního) letounu MC-21, která předčí technologický postup využívaný dosud při výrobě moderního letounu Boeing 787 Dreamliner, uvádí japonský list Japan Business Press.
Když technologové a další specialisté od firem Boeing a Airbus navštívili letecký závod Aerokompozit Uljanovsk a na vlastní oči viděli jeho výrobní linku, byli velmi překvapeni: „Netušili jsme, jakými technologiemi a výrobním zařízením závod disponuje, dokud jsme to sami neuviděli,“ citují noviny.
Důvodem pro tato slova je skutečnost, že se ruským leteckým výrobcům podařilo vyrobit křídla a ocasní část letounu, tedy jeho nejnamáhanější konstrukční prvky, z materiálu založeného na uhlíkových vláknech. Boeing 787 je dnes přitom zařazován mezi nejmodernější letouny proto, že má z uhlíkových vláken vyrobený trup.
Dalším důvodem jsou pak podle vyjádření Japan Business Press náklady na výrobu součástí letounu. „Hlavní výhody MC-21 spočívají v použití moderní, ale přitom levné výrobní technologie,“ zdůrazňuje článek.
Výroba uhlíkových kompozitů je zjednodušeně pospána asi takto: uhlíkový kompozit, to je vlastně plast vyztužený uhlíkovými vlákny. Vlákno se zpevňuje tím, že je napuštěno plastickou hmotou, která připomíná epoxidovou pryskyřici. Díky tomuto postupu se výsledný materiál stává natolik odolným, že je možné ho využít ke konstrukci letadel – hotová konstrukce je pak o 20 % lehčí.
„Snahou leteckých výrobců na celém světě je snížení výrobních nákladů. A právě z tohoto pohledu je technologie výroby MC-21 nejpokročilejší na světě,“ uvádí článek.
Rusům se totiž podařilo vyvinout levnější postup výroby kompozitu: na uhlíková vlákna se nanáší vrstva tekutého plastu a vlákna se poté zpevňují v peci, která plní pouze funkci ohřevu. Dále se pak pokračuje metodou tzv. vakuového formování, lisování (a vyztužování) plastů, zkratkou VARTM
(z anglického Vacuum assisted Resin Transfer Molding).
Za největší úspěch ruských leteckých výrobců pak autoři článku označují skutečnost, že se vývojovým pracovníkům na projektu MC-21 podařilo s tímto úkolem vypořádat a celou technologii zavést přímo do výroby. Naopak společnosti Boeing se výrobu křídel a ocasní části letounu pomocí technologie VARTM zavést nepodařilo z důvodu jejich rozměrů.
Ruské výrobní společnosti se jako první na světě podařilo vyrobit spolehlivá křídla metodou VARTM, uvádí JB Press.
„Rusku se podařilo vyvinout kompozitová křídla pro MC-21. Se vší pravděpodobností to není jediná věc, která dokazuje rozvoj jeho průmyslu a technologií,“ shrnuje článek.
Pozn. Eurasia24.cz: Nový ruský dopravní letoun Irkut MC-21 (Магистральный Самолёт 21 века, dříve používán anglický přepis MS-21, konečným názvem je však MC-21, tedy bez přepisu) je moderní dvoumotorový dopravní letoun konstruovaný s výrazným podílem kompozitních materiálů. Vyráběn bude ve třech variantách pro 150–212 cestujících pro lety na vzdálenost do 2 500 km cestovní rychlostí 870 km/h. Jde tedy o letoun obdobné třídy jako Airbus A320 nebo Boeing 737. Oproti těmto strojům je však lehčí, má nižší spotřebu a je také levnější. Vzlet prototypu je plánován na letošní rok, dodávky prvních sériových kusů na rok 2017. V závodě Irkut Corporation byla v závěru loňského roku dokončena konstrukce trupu letounu, zde jsou záběry z jeho montáže:
Zdroj: ria.ru
Foto: Vitalij Kuzmin