20.10. 2014 zdroj
Nově zveřejněný průzkum poukazuje na to, že některé společnosti se prezentují jako čeští výrobci i v případech, kdy většina jejich výrobků pochází z Asie. Spotřebitelé to často nemají šanci odhalit.
Většina nejen běžného, ale i outdoorového oblečení vzniká v Asii za špatných pracovních podmínek.
Označení česká firma či český výrobce nemusí znamenat, že uvedená společnost vyrábí v ČR. Dnes zveřejněný průzkum organizace NaZemi mezi 47 českými outdoorovými a sportovními firmami ukázal, že některé společnosti se prezentují jako čeští výrobci i v případech, kdy většina jejich výrobků pochází z Asie. Spotřebitelé často nemají šanci poznat, zda všechny výrobky daného výrobce jsou opravdu vyráběné v ČR. Není rovněž jasné, zda firmy nějak řeší pracovní podmínky ve svých dodavatelských továrnách, ať už v ČR či v Asii.
Průzkum mapoval, kde firmy vyrábí a jak si hlídají pracovní podmínky při výrobě svého zboží. Z výsledků vyplývá, že ze 47 sledovaných firem vyrábí alespoň část produkce v ČR 37 z nich, avšak zároveň minimálně 22 firem vyrábí i v Asii. Jasným závěrem dnes zveřejněného průzkumu je, že označení „česká firma“, dokonce ani „český výrobce“ nemusí znamenat, že uvedená společnost zde skutečně vyrábí.
„Z hlediska pozice na trhu vyrábí v Asii téměř všichni v první desítce hráčů podle obratu,“ uvedla koordinátorka průzkumu Anna Lazorová z organizace NaZemi. „Dohledat informace o původu produktů je pro zákazníky často nemožné, podmínky výroby, zejména té v Asii, jsou tabu. Některé firmy se pravděpodobně obávají odlivu zákazníků, kteří by zjistili, že se jejich zboží nevyrábí pouze v České republice,“ doplnila Lazorová.
Zajímavostí také je, že některé zkoumané firmy vystupují ve veřejných nákupech a zakázkách. Ví a zajímá se například Armáda ČR, Policie ČR, Zdravotnická záchranná služba či Horská služba, za jakých podmínek se vyrábí jimi nakupované zboží?
Ve srovnání s obdobným průzkumem z roku 2011 nedošlo u mapovaných firem k téměř žádné změně jejich společenské odpovědnosti v oblasti dodavatelského řetězce. Před třemi lety však průzkum mapoval pouze 13 firem, nyní jich bylo již 47. Jenom dvě firmy, a to Alpine Pro a Direct Alpine, mají sepsané a zveřejněné etické standardy, kterými se výroba v oblasti pracovních podmínek řídí.
Tyto dvě firmy vychází na české poměry v oblasti své společenské odpovědnosti při výrobě z průzkumu nejpozitivněji. V zahraničí však již řada firem vstupuje do nezávislých vícestranných iniciativ, které například dělají nezávislé audity v továrnách apod.
Většina nejen běžného, ale i outdoorového oblečení vzniká v Asii za špatných pracovních podmínek. Z celé řady výzkumů vyplývá, že pracující v tamních továrnách dostávají velice nízké mzdy, které jim neumožňují důstojně se uživit a udržují je tak v chudobě. Jsou nuceni pracovat až šestnáct hodin denně šest dní v týdnu. Jsou jim zadržovány mzdy, aby nemohli továrnu opustit. Odbory, které by mohly zaměstnancům pomoci řešit jejich situaci a zmírnit atmosféru strachu, jsou často potlačovány.
Obrat českého trhu s outdoorovým zbožím je více než 5,25 miliard Kč ročně. V Evropě se prodá outdoorové zboží za zhruba 275 miliard Kč.