Ladislav Petlík
8. 10. 2014 New World Opposition
Starší generace nezapomněla na rozhořčení z okupace naší země armádami SSSR v roce 1968 a s jásotem vítá spolupráci s USA. Zdálo by se, že dobrotivý strýček Sam za velkou louží je náš novodobý bratr, o kterého se můžeme opřít. Asi je to i pravda, ovšem jen když platíme. Pokud tečou od nás zisky za oceán a ještě ke všemu jsme s tím spokojeni, není třeba žádných okupačních jednotek, vše funguje hladce a bez problémů.
Z čeho všeho tečou zisky za oceán?
Poslední dobou se hodně mluví o tom, že Česká republika a potažmo Evropa jsou závislé energeticky na Rusku a že je to nebezpečné. Rusko nicméně nikdy plynové kohoutky nezavřelo, dokonce ani za dob nejtužší studené války v dobách Sovětského Svazu. Nikoho zatím ale nenapadlo popsat závislost na Spojených státech, která se na první pohled tolik neprojevuje, zvlášť když se média této věci nevěnují. Jakmile se ale podíváme na detaily, tak zjistíme, že závislost na USA je větší než na Rusku.
Nealkoholické nápoje
Největší podíl na českém trhu má Coca-Cola Company, a to celých 49 procent. Výčet jejich výrobků je následující: Coca-Cola se svými verzemi Light a Zero, dále Fanta, Sprite, Kinley ale také džusy Cappy, ledové čaje Nestea a v poslední řadě balené vody Bonaqua a Römerquelle. V závěsu za ní je též americká Pepsi Co Inc., která nabízí výrobky Pepsi, džusy a minerální vody Toma a Tropicana, dále Mirinda, Slice, Evervess, ledové čaje Lipton Ice Tea i brambůrky Lays.
Národní alternativu zastupuje například Kofola, ovšem s podílem na trhu pouze dvacet procent. Mezi její výrobky kromě Kofoly patří balené vody Rajec, džusy Jupí, Snip a UGO, dále Vinea, RC Cola, Chito Tonic, Orangina a čaje Pickwick. Zde domácí trh alternativy nabízí.
Pivo
Staropramen vlastní americká společnost Molson Coors a je na našem trhu na druhém místě, hned po jihoafrické SABMiller (Plzeňský Prazdroj). V nabídce má též piva Braník, Ostravar a Granát. Podíly na trhu českých piv jsou výrazně menší, ale za zmínku stojí . Například pivovar Budvar, Svijany, Primátor, Černá Hora, pivovar Nymburk nebo Přerovské pivovary.
Platební karty
Zde jsme vlastně závislí na USA stoprocentně – používají se výhradně služby společností Visa a Mastercard spolu s American Express a Diners Club. Stačí, aby tyto společnosti zablokovaly pro české banky platby, a už můžeme platit maximálně v hotovosti. Že se tak může stát, jsme byli svědky na začátku letošního roku, kdy Mastercard a Visa zablokovaly na nějaký čas platby v Rusku. Z každé transakce odchází zhruba 1 % naší útraty za oceán, obchodníci navíc podle smlouvy nesmí uvádět rozdílnou cenu pro hotovostní platbu a pro platbu kartou. Kartové firmy se takto důvtipně schovávají. Pokud polovina naší populace zaplatí kartou jenom 3000 korun za měsíc (velmi podhodnocený odhad), odtéká z našich kapes do USA cca 150 milionů měsíčně, tedy za rok cca 2 miliardy korun. Jsme opravdu tak bohatí, že rozdáváme?
Mobilní komunikace
Celkem vyrovnaná situace – americký Apple si drží přední místa v prodejích a ziscích s korejským Samsungem. Jinak je to ovšem v operačních systémech pro mobilní telefony. Zde máme hlavní hráče iOs a Android, které jsou v 90 procentech telefonů a obě patří americkým vlastníkům. Sekunduje jim pouze Windows Mobile (též USA) a Blackberry, který pomalu mizí. Alternativa ani neexistuje. Pouze korejský Samsung oznámil, že chce vyvíjet vlastní OS. Peníze neodtékají, odtékají nám však naše data a vůbec naše soukromí, které si USA skrze operační systémy napojené na internetové aplikace jednoduše „berou“.
Navigace
Opět úplná závislost nejen České republiky, ale i celého světa. Spojené Státy provozují systém GPS, který používají k navigaci snad všechny země. Pokud by došlo k cílenému vypnutí, můžeme se vrátit k mapám. Alternativa ovšem už existuje, nové mobilní telefony podporují i systém GLONASS, který byl zprovozněn nedávno a celosvětová veřejnost jej může využívat. Navigační systém rovněž vyvíjí Čína a Evropská Unie, jejíž systém Galileo má ale do operačního využití ještě daleko.
Internetové vyhledávače
Existují pouze čtyři země, kde lokální vyhledávač má větší podíl na trhu než americký Google. Jsou to Čína (Baidou), Korea (Naver), Rusko (Yandex) a věřte nebo ne, Česká republika. Zde se stále náš Seznam.cz drží a nejvíce více lidí mu pořád ještě dává šanci a používá jej k vyhledávání.
Sociální sítě
Zde je to opět jasné. Facebook je zcela jednoznačně majoritní a neplatí to jen o Česku, ale o většině světa. Není tajemstvím, že údaje o uživatelích jsou k dispozici americkým tajným službám. Daleko za ním je též americký Twitter a profesionální LinkedIn. U nás alternativ mnoho nenajdeme, snad jen libimseti.cz a xchat.cz.
Jak je vidět, na USA jsme v mnoha odvětvích závislí a někdy se jen těžko hledá alternativa. Co s tím lze dělat? Málo, ale alespoň něco – starat se o své peníze a hlídat, jestli za ně kupuju opravdu potřebné a dobré zboží a služby. A zkusit se postarat (prostřednictvím neustálého tlaku směrem nahoru), aby daně, které odvádíme, sloužily našim zákonodárcům pro vytváření zákonů, které slouží nám a ne zahraničním korporacím.