22. 10. 2014 AC 24
Snímky katastrofy malajského Boeingu, které poskytla ukrajinská strana, byly zfalšovány. Podle zprávy časopisu Der Spiegel to prohlásil velitel Spolkové výzvědné služby Německa (BND) Gerhard Schindler
.Když Gerhard Schindler vystupoval před parlamentní komisí SRN, tak prohlásil, že letadlo bylo sestřeleno raketou z raketového protiletadlového komplexu Buk, který byl ve výzbroji ukrajinské armády. Je však přesvědčen o tom, že to provedli příslušníci domobrany, kteří ho ukořistili. Důkazy této verze však pan Schindler nepředložil. Poznamenal však, že družicové snímky místa, které Kyjev poskytl, byly falešné.
Jenom není jasné, kdo konkrétně fotografie zfalšoval. Protože Ukrajina nemá možnost provádět vlastní snímkování z vesmíru, podělil se o fotografie s Kyjevem Washington. Ministerstvo obrany RF porovnalo Kyjevem zveřejněné fotografie s fotografiemi vlastními a okamžitě upozornilo na nesrovnalosti. Moskva navrhla nechat provést srovnávací analýzu údajů ruské a americké družice veřejně. Tuto myšlenku však Washington odmítl.
Proč se na USA neobrátila Mezinárodní asociace civilního letectví (ICAO) nebo zástupci Nizozemí, kteří byli pověřeni vést vyšetřování okolností havárie Boeingu? Jedná se o jedno z mnohých „proč“ která vznikají díky krokům mezinárodních vyšetřovatelů, poznamenává člen představenstva Světového fondu bezpečnosti letů (FSF, Washington) Valerij Šelkovnikov:
Ukrajinská strana musí poskytnout ICAO všechny informace o plánovaných letech všech vojenských letadel, o všech střelbách v tomto období a o veškeré komunikaci mezi Centrem řízení letového provozu Ukrajiny a velícími stanovišti ukrajinských vzdušných sil. Nic z toho však učiněno nebylo. Divíme se, že to ICAO přešla mlčením, protože v souladu s odpovídající Konvencí o ICAO měly být všechny tyto informace získány.
Místo faktů jsou jenom hypotézy a tvrzení.
Ministerstvo obrany RF hned po tragédii zveřejnilo údaje objektivních prostředků kontroly, podle kterých se v okamžiku pádu Boeingu poblíž něho nacházela ukrajinská stíhačka Su-25. Prezident Porošenko řekl, že to tak nebylo. MZV USA prohlásilo, že Washington má důkazy, která verzi ruské armády vyvrací. Ani jeden důkaz však nebyl zveřejněn.
Nikdo také nevyvrátil zvýšenou aktivitu ukrajinských radiolokátorů 9S18 (stanice pro odhalení a zobrazení cíle). V průběhu dne 17. července fungovalo devět těchto stanic. Několik dní před katastrofou to bylo jenom 7-8 radarů a 18. července, tedy bezprostředně po katastrofě, to byly jenom 2-3 stanice. Zaznamenaly to ruské prostředky pro objektivní kontrolu. Mezinárodní vyšetřovatelé i západní společenství tuto informaci ignorovalo.
Naproti tomu, úvahy o tom, že domobranci mohli ukořistit Buk, převézt ho na své území, vycvičit posádku, vystřelit a trefit se do letícího letadla, se ukázaly být velmi populárními. I když, ještě před tím, než k tragédii došlo, ukrajinští vojáci tuto možnost zcela zavrhovali.
V Moskvě trvají na tom, že objektivní a otevřené vyšetřování havárie Boeingu na Ukrajině musí pokračovat.