Miroslav Pavel
12. 10. 2014 Literárky
Andrej Babiš má po komunálních a senátních volbách další skalp. Nejenže jeho kandidáti zřejmě vstoupí do senátu, ale podařilo se mu vyhrát v devíti ze třinácti statutárních měst, včetně Prahy.
Že neuspěl, pokud vůbec kandidoval, v menších městech, ho nijak nemusí trápit. Zdá se mi, že promyšleně zvolil taktiku ovládnout velká města, protože tam případné výsledky jeho politiky budou více vidět. A Praha je v tom téměř klíčová.Co bude dál? Zatímco v parlamentních volbách ANO mohlo plně spoléhat na tzv. protestní voliče, v komunálních volbách to sice fungovalo také, ale protože politici na této úrovni jsou mnohem blíž voličům, pokud jde o možnost kontroly výsledků jejich práce, nastává pro ANO opravdu čas tvrdé práce. Bude to muset zařídit!
ANO se ale bude muset také přece jen víc politicky profilovat. Myslím, že Andrej Babiš to cítí, protože už začal ANO usazovat jako „pravicovou stranu se sociálním cítěním“. Netlačí se do levicové části politického spektra, kde je usazena sociální demokracie a KSČM. (Nechci teď diskutovat o tom, co je to vůbec moderní levice… ) Když se ohlédnu do historie, trochu mi tím připomíná německou CDU, která programem sociálně tržní ekonomiky dlouhá léta vévodila německé politice.
Samozřejmě, po úspěchu zákonitě přijdou problémy. Rychlý růst hnutí sebou přináší personální starosti. Konkrétní záležitosti budou vyžadovat konkrétní řešení. Bude je ANO vždy mít k dispozici? To se teprve ukáže. A mnohem nebezpečnější bude konflikt zájmů mezi Andrejem Babišem podnikatelem a politikem. Na komunální úrovni se například rozhoduje o mnoha penězích i do médií. Nepůjde do mediálních podniků Andreje Babiše víc, než by to mělo být? Zatím se ve funkci ministra financí tomuto pokušení vyhnul dost nepříjemným způsobem: Noviny a časopisy – na rozdíl od knih – nebyly zařazeny do snížené sazby DPH. Zřejmě proto, aby nebyl obviněn, že se stará i o své podniky. Že tím potrestal ostatní vydavatele, je takový vedlejší efekt.
Ale to je samozřejmě jen detail. Na komunální úrovni bude takových detailů ovšem poměrně dost. Se zájmem si například počkám, jak Andrej Babiš a Adriana Krnáčová vyřeší v Praze konflikt kolem velkoprostorových plakátů. Firma BigBoard nakonec patří do portfolia slovenské skupiny Jakabovič a Tkáč. A dost razantně se snažila zasáhnout do předvolebního boje v Praze v neprospěch dosavadního primátora Hudečka.
A jen poslední poznámku: Voliči zřejmě definitivně pochopili, že politický program Stop Rusku, jak jen na plakátech představoval Martin Bursík, opravdu není optimální řešení. Česko se musí začít starat víc o sebe.Nikdo nám nepomůže a v tom je zřejmě hlavní síla Babiše a ANO.