19. 7. 2014 Leva-netTrasa letu se v po sobě jsoucích dnech odkláněla stále více do prostoru, kde probíhají boje.
Objevily se i výpočty, které údajně ukazují, že i pokud by domobrana měla funkční systém BUK na svém území a uměla s ním zacházet, letadlo by při dané trase dopadlo hlouběji na území
Ruska – i po zásahu padalo z výšky 10km ještě 50km, než narazilo do země. Naopak při sestřelu z území kontrolovaných Kyjevem by podle výpočtů na dané místo dopadnout mohlo.
– Porošenko 17.7. odpoledne (před sestřelením) prohlásil, že “mění strategii ukrajinské armády – pro možnost a nutnost účasti zahraničních vojsk v kárné operaci v Novorusku.“ (zdroj)
– Krátce před sestřelením publikuje Rada národní bezpečnosti Ukrajiny (http://www.rnbo.gov.ua/) toto: „Existuje informace, že na území Ukrajiny se dostala technika, která může sestřelovat letadla ve velké výšce. Mezi nimi byl i systém „BUK“ , — prohlásil předseda RNB Ukrajiny Andrej Lysenko. Jeho slova byla citována v mnoha ukrajinských médiích. (například na “Ukrajinské pravdě” zde, pozn.)
„náhodička“ z ukrajinských médií:
http://voicesevas.ru/img/ed05907102984b93d55d395c20940da5.jpg
17.26: V RNB Ukrajiny prohlašují, že povstalci mají techniku, schopnou sestřelovat letadla ve velké výšce.
17.45: Zdroj: v Doněcké oblasti sestřelili civilní dopravní letadlo.
– Nad územím Doněcké republiky je v uváděné výšce 10km sestřelen Boeing 777 Malajsijských aeroliní (stejný typ a stejné aerolinie, jako nedávno zmizelý let v jižní Asii), který ovšem v dané oblasti neměl co dělat – stejný let o den dříve přes území DLR neletěl.
Vzdušnému prostoru Ukrajiny se nyní vyhýbají téměř všechny letecké společnosti:
– Krátce po sestřelení Boeingu se objevuje výzva k NATO k zahájení pozemní operace (zatím z jiných zdrojů neověřená):
Poradce hlavy MZ Ukrajiny Zorjan Škirjak po pádu malajsijského letadla Boeing na východě země vyzval USA a NATO pomoct ukrajinským vojákům ve vedení zvláštní operace proti opolčencům. „USA by nám měli ihned dodat moderní přesné zbraně a vzdušnou podporu, a NATO by mělo začít pozemní válečnou operaci…“ ,- napsal Škirjak na svůj Facebook.
http://russian.rt.com/article/41305
– Španělský letový dispečer pracující v Kyjevě, který měl havarovaný Boeing na starost, napsal na svém twitter účtu @spainbuca: (aktualizace: byl údajně změněn, originál je k vidění na web.archive.org/web/20140717190718/https://twitter.com/spainbuca)
„Dříve než nám seberou telefony nebo mi rozbijou hlavu, LET BYL SESTŘELEN KYJEVEM“
Zanechal více než 20 zpráv, kde mluví o dvou ukrajinských stíhačkách, které doprovázely Boeing do okamžiku ztráty spojení s ním.
Zprávy Carlose po pořádku:
1: Letecká katastrofa, linkový let spadl na Ukrajině v oblasti Doněcka
2: Boeing 777, v zóně Doněcka
3: 777 „Malaysia Airlines“ spadl na Ukrajině, na hranici s Ruskem
4: v 777 „Malaysia Airlines“ bylo 280 cestujících.
5: Kyjevské úřady se pokouší představit to jako útok proruských povstalců
6: POZOR! 777 bylo možná na Ukrajině sestřelen. 280 cestujících
7: TAK TEDY! Kyjev nakonec dosáhl čeho chtěl.
8: V Kyjevě znova obsadili věž letové kontroly.
9: Potvrzeno: Letadlo B 777 zmizelo z radarů, nebyly informace o nějakých anomáliích
10: Letadlo sestřelili, není to havárie
11: Kyjev dosál čeho chtěl. Už jsem o tom psal v předchozích postech.
12: To letecké neštěstí není obyčejné. Vyhrožují nám v dispečerské věži.
13: Kdykoliv nám seberou telefony.
14: Než mi vezmou telefon nebo rozbijou hlavu, letadlo sestřelil Kyjev
15: Máme důkazy. Letadlo bylo sestřeleno. Kyjevské úřady už mají informace. Sestřelen. Nyní jsme klidní.
16: Co dělají cizinci v dispečerské věži? Sbírají informace.
17: Když se objeví možnost, budu pokračovat v psaní.
18: Letadlo B 777 letělo v doprovodu dvou ukrajinských stíhaček, do okamžiku než zmizelo z radarů.
19: Pokud kyjevské úřady chtějí říct pravdu, dvě stíhačky letěly vedle několik minut předtím, nesestřelila ho stíhačka.
20: Hned poté co B 777 zmizel, kyjevští vojáci oznámili o pádu. Jak to věděli?
21: V 7:00 oznámili o sestřelu letadla, o něco později obsadili naši dispečerskou věž. Cizinci (žoldáci? – není jasné, pozn. překl.) jsou tady stále.
22: Pro nedůvěřivé. Radary vše zachytily. Letadlo bylo sestřeleno Kyjevem. Všichni to tu víme, vojáci také.
23: Zde vojáci přiznávají, že to mohli udělat jiní vojáci, ale neví kdo dal příkaz.
24: Vojáci podporují verzi že to udělala Ukrajina. Ale neví odkud šel příkaz.
25: Před několika dny jsem psal, že vojáci chtějí odstranit Porošenka. Možná to tak je a příkaz dala Tymošenko.
26: Stíhačky letěly za letadlem a to po 3 minutách zmizelo. Všeho všudy 3 minuty.
27: Uzavírají vzdušný prostor.
– Bezpečností služba Ukrajiny (SBU) si pospíšila vydat nahrávku (“Щодо збитого літака”), údajně usvědčující domobranu. Obsahuje údajný rozhovor velitele domobrany Igora Bezlera s podřízeným, který ho informuje o sestřelu letadla. Snaží se implikovat, že domobrana Boeing sestřelila omylem v domění, že se jednalo o An-26 nebo ukrajinský nálet. Je zde však řada sporných bodů, i kromě otázky autentičnosti – odborníci se shodují že obsluha systému “Buk” je náročná a výcvik probíhá týdny, domobrana by ho nebyla schopna “jen tak” použít. Objevily se i fyzikální výpočty, které údajně ukazují, že i pokud by domobrana měla funkční systém BUK na svém území a uměla s ním zacházet, letadlo by při dané trase dopadlo hlouběji na území Ruska – i po zásahu padalo z výšky 10km ještě 50km, než narazilo do země. Naopak při sestřelu z území kontrolovaných Kyjevem by podle výpočtů na dané místo dopadnout mohlo.
– “Někdo” zařídil změnu trasy, mezi 12-17.7. se trasa stejného letu postupně posouvala na sever:
trasa 12.7. – flightaware.com/live/flight/MAS17/history/20140712/1000Z/EHAM/WMKK
trasa 17.7. – flightaware.com/live/flight/MAS17/history/20140717/1000Z/EHAM/WMKK
postupná změna trasy mezi 15-17.7.:
– Letová dráha byla změněna nad Polskem. Tečkovaně je dráha letu MH17 16.7., plnou čarou je dráha sestřeleného:
Sestřel přichází v okamžiku, kdy se jižní skupina vojsk Kyjeva ocitá v beznadějné situace v obklíčení u hranice s RF, několik dní bez jídla, vody, nesoucí těžké ztráty a bez možnosti zásobování.