Noam Chomsky
16. 12. 2013 zdroj
Profesor lingvistiky Noam Chomsky sestavil seznam deseti nejběžnějších a nejefektivnějších strategií využívaných médii k manipulaci veřejnosti. |
Uznávaný levicový kritik, odpůrce války ve Vietnamu a lingvista Noam Chomsky patří do klasického amerického intelektuálního disentu. Americké sdělovací prostředky používaly a používají velmi účinné metody k ovlivňování veřejného mínění. S jejich pomocí vytvářejí nebo ničí společenská hnutí, ospravedlňují války, zmírňují finanční krize, a dokonce jsou schopné produkovat umělou realitu v kolektivním lidském vědomí. Chomsky sestavil seznam deseti nástrojů mediální manipulace, abychom je dokázali odhalit. Obecně platí, že jsou zaměřeny na povzbuzování hlouposti, podporování pocitu viny, odvádění pozornosti, vytváření umělých problémů, které následně kouzelně řeší. 1) Odvádění pozornosti Základním elementem společenské kontroly je strategie odvádění pozornosti od důležitých otázek a změn řízených politickými a ekonomickými elitami, přičemž jsou používány techniky zaplavování veřejnosti nepřetržitým odváděním pozornosti a bezvýznamnými informacemi. Strategie rozptylování pozornosti je také důležitá, aby se předešlo zájmu o základní poznání vědy, ekonomie, psychologie, neurobiologie a kybernetiky. „Odpoutávat pozornost veřejnosti od našich skutečných sociálních problémů s důrazem na záležitosti, které jsou zcela bezvýznamné. Lidé musí být neustále něčím zaneprázdněni, aby neměli čas na přemýšlení. (Silent Weapons for Quiet Wars) 2) Vytvořte problém, pak navrhněte řešení Této metodě se také říká „problém-reakce-řešení“. Vytvoří se problém, „situace“ za účelem vyvolání určité reakce, aby došlo ke krokům, které potřebujete. Například dojde k vyvolání nebo posílení násilí v určité oblasti nebo k aranžování krvavých útoků, aby veřejnost byla ochotná přijmout přísnější zákony, které omezují občanské svobody. Vznikne ekonomická krize, aby veřejnost přijala nezbytné zlo v podobě omezení občanských práv nebo postupného odstranění veřejných služeb. Média dávají takovým událostem různě velký prostor podle svých vlastních zájmů a tak s lidmi manipulují v souladu se svými cíli. 3) Postupná strategie Je to postup, který umožnil postupné zavedení radikálně nových socio-ekonomických (neoliberálních) podmínek. V USA došlo během 80. a 90. let k postupnému zavedení destruktivní sociální politiky, která by byla jinak politicky neakceptovatelná. Patří mezi ně minimální stát, masivní privatizace, nejistota, masivní nezaměstnanost, snížení kupní síly mezd atd. 4) Strategie podrobení se Další způsob, jak získat souhlas veřejnosti s nepopulárními opatřeními, je představit je jako „sice bolestná, ale nutná“. Známe u nás jako tzv. dočasné utahování opasků. Cílem je získat veřejné pochopení pro budoucí použití nepopulárních a nepříjemných opatření. Je snazší odložit problémy a nepříjemnosti do budoucnosti. Obecně má člověk tendenci věřit, že v budoucnosti bude lépe. Lidé dostanou více času na to, aby se připravili na nepříjemné změny, a později je pasivně a klidně přijmou. 5) Infantilní přístup Mnoho reklam i některá propaganda zaměřené na veřejnost používají způsob projevu, argumenty, písmena i intonaci promluvy, jako by příjemce byl malé dítě nebo byl mentálně zaostalý. Tento přístup svou sugestivností omezuje racionální kritičnost. Příjemce reklamy nebo propagandy se s určitou pravděpodobností bude v daný moment chovat jako 12leté dítě, když k němu budete tak přistupovat. 6) Povzbuzení emocionálních reakcí místo racionálních Použití citového přístupu je klasická technika, jak se vyhnout racionální analýze a kritické úvaze. A navíc emocionální přístup otevírá dveře do lidského nevědomí, kam je možno umístit inspiraci, ideje, touhy, obavy, úzkosti nebo vyvolat určité chování. 7) Udržovat veřejnost v nezájmu a průměrnosti Je důležité, aby lidé nechápali techniky a metody, jak je s nimi manipulováno a jak jsou zotročeni. Kvalita vzdělání poskytovaná nižším sociálním vrstvám je úmyslně udržována co nejhorší, aby propast nevědomosti ležící mezi nižšími a vyššími vrstvami zůstávala stejná a nebylo možné ji překročit. 8) Podporování veřejnosti – být šťastný s průměrností Podporujte veřejnost v tom, aby uvěřila, že je moderní být hloupý, vulgární a nevzdělaný. 9) Posilování pocitu viny Přesvědčujte lidi, že oni sami jsou vinni svým neštěstím, protože jsou hloupí, nešikovní, neschopní nebo líní. Místo aby sebevědomě povstali proti ekonomickému systému, budou si připadat bezmocní a obviňovat sami sebe. Ideální občan nižších tříd má depresi a je neschopný jednat. Bez akce není revoluce. 10) Je nutné znát lidi více, než oni znají sami sebe Za posledních 50 let vědecký pokrok vede k stále větší propasti mezi tím, co veřejnost ví a mezi tím, co vědí vládnoucí elity. Díky biologii, neurobiologii a aplikované psychologii „systém“ získává pokročilé znalosti člověka, ať z fyzického nebo psychologického hlediska. To vede k tomu, že systém stále více kontroluje a má stále větší moc nad lidmi. Původní zdroj |